Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-10-30, 15:32
whitestripes avatar
whitestripe whitestripe är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2007
Standard ABS-trubbel impreza -95 (var är kontakten?)

I våras fick jag trubbel med vinterbilen, en GL från -95. Nu är det ju snart vinter så dags att ta tag i problemet.

Först var det så att abs-lampan tändes så fort man började rulla, När man startade så lyste den inte.

Nu lyser den konstant från start.

Jag har ohm-mätt alla abs-givare och de ger snarlika värden alla fyra.

Detta gjorde jag enbart för att jag inte kan hitta kontakten där man läser av felkoderna. Det ska tydligen finnas en svart liten kontakt med sex stift (honor) på och två kablar med hanar på. Sticker man in en hane i rätt hål så ska den börja blinka fram felkoder på instrumentbrädan.

Men jag hittar inte kontakten eller de hanar som man ska sticka in. jag hittar de två gröna till ECU´n och den gula/orangea till SRS:en samt en massa svarta små kontakter som hänger därunder instrumentpanelen.

Tips och råd??

Senast redigerad av whitestripe den 2016-10-30 klockan 15:38.
Svara med citat

Gammal 2016-11-02, 09:15
InzoLinos avatar
InzoLino InzoLino är inte uppkopplad
Vice Ordförande

Reg.datum: dec 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
I våras fick jag trubbel med vinterbilen, en GL från -95. Nu är det ju snart vinter så dags att ta tag i problemet.

Först var det så att abs-lampan tändes så fort man började rulla, När man startade så lyste den inte.

Nu lyser den konstant från start.

Jag har ohm-mätt alla abs-givare och de ger snarlika värden alla fyra.

Detta gjorde jag enbart för att jag inte kan hitta kontakten där man läser av felkoderna. Det ska tydligen finnas en svart liten kontakt med sex stift (honor) på och två kablar med hanar på. Sticker man in en hane i rätt hål så ska den börja blinka fram felkoder på instrumentbrädan.

Men jag hittar inte kontakten eller de hanar som man ska sticka in. jag hittar de två gröna till ECU´n och den gula/orangea till SRS:en samt en massa svarta små kontakter som hänger därunder instrumentpanelen.

Tips och råd??

Den sitter upp tejpad med svart eltejp ovanför de gröna.. ganska lurig att hitta innan man tagit loss den.. en bra ficklampa och en vass kniv, var försiktig så du inte kapar någon kabel bara

Har har en service manual: https://www.dropbox.com/sh/33uzpxa8t...YP6Ypybsa?dl=0
Gammal 2016-11-02, 20:22
whitestripes avatar
whitestripe whitestripe är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2007
Standard

Ok, mig veterligen så har jag en sådan ihoptejpad "knut" kvar att titta på. Jag får hoppas att det är den då.

Hänger kontakterna löst eller sitter de ihop med andra kablar, så man måste dela på kontakten menar jag.
Svara med citat
Gammal 2016-11-03, 10:55
InzoLinos avatar
InzoLino InzoLino är inte uppkopplad
Vice Ordförande

Reg.datum: dec 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av whitestripe Visa inlägg
Ok, mig veterligen så har jag en sådan ihoptejpad "knut" kvar att titta på. Jag får hoppas att det är den då.

Hänger kontakterna löst eller sitter de ihop med andra kablar, så man måste dela på kontakten menar jag.

Den skall hänga löst, efter att du fått bort tejpen. så den är altså inte ihopkopplad med något.

Även de två jord/gnd pinnarna sitter upptejpade.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:22.