Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-05-09, 19:14
vad vet jags avatar
vad vet jag vad vet jag är inte uppkopplad
Scooby Junior

Reg.datum: apr 2010
Standard någon som har simteck i bilen?

undrar om de finns någon som har mappat bilen med simteck?
Svara med citat

Gammal 2010-05-09, 19:28
Snofis avatar
Snofi Snofi är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: maj 2009
Standard

Bodyshot har det och Turbovin kanske inte har det än men kommer skaffa det snart tror jag =)

Den som behärskar ögonblicket, den behärskar livet
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 20:17
Christian Ss avatar
Christian S Christian S är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jun 2009
Standard

jag har det i min, min va för övrigt den första som dom satte det i och den andra va i mathias på E-RaceGear.
Gammal 2010-05-09, 20:41
Turbovins avatar
Turbovin Turbovin är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: dec 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Snofi Visa inlägg
Bodyshot har det och Turbovin kanske inte har det än men kommer skaffa det snart tror jag =)
Ja jag skulle haft det redan vid det här laget om inte leveranser varit försenade från England och om inte Autotechs rototest pajjat =(
Gammal 2010-05-09, 21:14
Bodyshots avatar
Bodyshot Bodyshot är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: mar 2006
Standard

Japp jag kör med Simtek, finfina grejjer!

ALS är häftigt vid korvkiosken!

Anledningen till att man byter styrsystem är väl att man vill få bort LMM samt att det blir lättare att ställa in mapparna finare/bättre, samt för min del att ECUTEK inte räcker till för över 450hk, iaf om man inte vill hålla på och lura olika givare.

Sen är ju Simtek billigare än vad konkurrenterna är fast minst lika bra såsom, tex GEMS, LINK, MOTEC.
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 22:15
vad vet jags avatar
Scooby Junior

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bodyshot Visa inlägg

Anledningen till att man byter styrsystem är väl att man vill få bort LMM samt att det blir lättare att ställa in mapparna finare/bättre, samt för min del att ECUTEK inte räcker till för över 450hk, iaf om man inte vill hålla på och lura olika givare.

Sen är ju Simtek billigare än vad konkurrenterna är fast minst lika bra såsom, tex GEMS, LINK, MOTEC.

okej, hur fungerar ALS?

har du någon mätare eller nått sånt så du kan ställa de sj? slits inte motorn nått GRYMT om de?

har du någon film med ALS på din subba?
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 22:28
Impreza112s avatar
Impreza112 Impreza112 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2003
Standard

Citat:

Ok så Simtek är lika bra som ett motec m800 tex då=) haha ja dröma kan man finns liten anledning att det kostar, dock på den nivån vi håller på så funkar oftast ett simtec lika bra. och är ju betydligt billigare. men inte jämnföra ett styrsystem för under 20 med ett fullt öppet motec för ca 100;-)

Får man fråga vad ett Simtek kostar och vilken modell om det finns olika pratar vi då?
Link är ju med billigt kan de bli billigare, skulle jag köpa billigt hade jag valt ett Vipec, fina prylar för övrigt gammal motec kille som vrit med och utvecklat det=).

Mvh
/Christian
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 22:38
Bodyshots avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Jo men grundprincipen och funktioner är samma fast kanske inte lika avancerade som 100papp motec, men det är ju klart mycket bättre med Simtek än orginal styrsystem.

ALS slår man på med en Switch i bilen, och när den är på så smattrar och smäller det gött, för det blir ju laddtryck även när du släpper gasen. Sliter inte mycket på turbon om man kör på det korta stunder, men det bli ju bra mycket varmare vad jag har förstått.

Här finns film när Per på Dynocenter ställer in min bils ALS: http://www.garaget.org/video/hpll281raa54
Svara med citat
Gammal 2010-05-09, 23:56
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd

Reg.datum: aug 2007
Standard

Citat:
ALS slår man på med en Switch i bilen, och när den är på så smattrar och smäller det gött, för det blir ju laddtryck även när du släpper gasen. Sliter inte mycket på turbon om man kör på det korta stunder, men det bli ju bra mycket varmare vad jag har förstått.
INTE att rekommendera på GT och WRX(?) som har ventiltryckarshims.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 00:02
Turbovins avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar90 Visa inlägg
INTE att rekommendera på GT och WRX(?) som har ventiltryckarshims.
Utveckla gärna Menar du att det vore mer okej på en bil med hydrauliska ventiltryckare? Vilka Subaru har hydrauliska tryckare? Tror min har mekaniska som man shimsar iaf.

Ang ALS så läste jag nånstans om att rallyteamen får byta turbo typ varannan tävling p.g.a. slitaget.

Jag valde bort detta tillval till min för övrigt då jag inte vill elda upp racekissen
Gammal 2010-05-10, 00:57
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd

Reg.datum: aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Turbovin Visa inlägg
Utveckla gärna Menar du att det vore mer okej på en bil med hydrauliska ventiltryckare? Vilka Subaru har hydrauliska tryckare? Tror min har mekaniska som man shimsar iaf.

Ang ALS så läste jag nånstans om att rallyteamen får byta turbo typ varannan tävling p.g.a. slitaget.

Jag valde bort detta tillval till min för övrigt då jag inte vill elda upp racekissen
Jag är ju ingen motornisse så utveckla kan jag nog inte, bygger bara det påståendet på allt jag har läst på internet. Det var en riktigt bra förklaring över problemet på antingen RS25.com eller Nasioc, men nu när den länken hade varit kalas så hittar jag såklart inte den... Men problemet var iaf att shimsen kunde flyga iväg från tryckaren och ventilen kunde i värsta fall trilla ner i cylindern.

Har inte STI solida tryckare som man byter ut helt till andra med olika mått för att "shimsa" om?

Senast redigerad av Oskar90 den 2010-05-10 klockan 01:22.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 01:28
Impreza112s avatar
Impreza112 Impreza112 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2003
Standard

Angående als, så visst klart fräckt, men sliter oehört mycket på delarna. Bör absolut inte användas som leksak vi korvmojen=)
Som bodyshot säger bygger du ladd vilket är grymt effektivt ut ur kurvor. Dock kan jag säga att det krävs lite träning att åka med ett bra påställt als och kräver att man lägger om körstill då de skenar framåt bra=) skoj men dyrt är summan att leka med als
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 09:57
Bodyshots avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Sen har jag även hört att man räknar ALS annorlunda på vanlig bil vs rallybil, tex rallybilarna har 100% ALS medans vi gatåkare ställer den på 50-80%.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 11:18
andreaswrxs avatar
andreaswrx andreaswrx är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: jan 2004
Standard

Citat:
Sen har jag även hört att man räknar ALS annorlunda på vanlig bil vs rallybil, tex rallybilarna har 100% ALS medans vi gatåkare ställer den på 50-80%.
allt handlar om hur agresiv mapparen lägger den! helt onödvändigt att använda på bana om man inte åker vänsterbroms! så man hela tiden kan bygga ladd! jag har det på evo! väldigt svårt att åka med men lär man sig det! på evo öppnar man även spjälllet x antal grader! vet ej om subaru är lika dant men räknar med det! tomgången med responsen i och spjäll öppet ska ligga på 2200rpm ca

sen om man ska ha simtec med allt så får man ett gems och motec M800 för samma pengar nästan! och då hade jag hellre valt ett motec eller gems

Senast redigerad av andreaswrx den 2010-05-10 klockan 11:28.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 13:31
Adam Ks avatar
Adam K Adam K är inte uppkopplad
Godlike!

Reg.datum: okt 2004
Standard

Senare, newage? STier har solida lyftare till ventilerna, de kan inte råka illa ut vid aktiv als. Äldre STier har iallafall en del 'underbucket shims', dvs, ovanför ventilskaftet sitter en 'hink' mellan lyftarna och ventilen, på de STierna sitter shimsen placerade 'inne' i den 'hinken' och sitter därmed någorlunda bra. På GT-motorerna sitter däremot shimsen 'ovanför' 'hinken'.
Vad som då kan hända är att när bensin/luftblandningen far ut i grenröret vilket är hur 'amatör-als' funkar och tänder så går expansionen inte bara bortåt turbon och spoolar den utan också in i cylindern och då pressar gasen ut ventilen i öppet läge, när då kammen går mot stängt så blir det ett mellanrum mellan ventiltoppen och kammen och *då* kan (och gör, fråga Veilside...) shimsen fara åt sidan, ev. ner i cylindern, men det kan gå åt skogen ändå.
Det går att byta till solida lyftare, man får räkna ut hur höga man behöver och beställa från lämpligtvis Subaru.

På moderna drive-by-wire-bilar borde det väl gå att programera sprutet att öppna gasspjället direkt men på de 'gamla' mekaniska gasspjällen finns inget som kan lyfta dem, men däremot finns en extra plats (om man inte har använt den till cruise-control) som man kan koppla till en solenoid som kan öppna gasspjället vid aktiv ALS.
Puh, inga fler frågor tack
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 14:09
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor

Reg.datum: mar 2009
Standard

Helt rätt Adam, Newage har solida lyftare...å de ä fin skit de
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 14:45
Turbovins avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Låter med andra ord helt meningslöst på en gatbil Blir det inte konstigt med bromsservon också då man alltid har laddtryck? Enda man hade velat ha vore möjligen launch control men tycker inte det är nåra större problem att komma iväg snabbt iaf. Med öppen DCCD så ritar det ju mest om bakhjulen iaf
Gammal 2010-05-10, 15:16
Bodyshots avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

nänänä, grabbar. lugna nu, jag får massor med kompisar varje gång jag slår på ALS vid den lokala korvkiosken, och Ferrari grabbna på Stureplan gillar faktiskt också när jag grillar svampen!
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 16:37
Christian Ss avatar
Christian S Christian S är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jun 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Impreza112 Visa inlägg
Ok så Simtek är lika bra som ett motec m800 tex då=) haha ja dröma kan man finns liten anledning att det kostar, dock på den nivån vi håller på så funkar oftast ett simtec lika bra. och är ju betydligt billigare. men inte jämnföra ett styrsystem för under 20 med ett fullt öppet motec för ca 100;-)

Får man fråga vad ett Simtek kostar och vilken modell om det finns olika pratar vi då?
Link är ju med billigt kan de bli billigare, skulle jag köpa billigt hade jag valt ett Vipec, fina prylar för övrigt gammal motec kille som vrit med och utvecklat det=).

Mvh
/Christian
kolla här http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=84940 eller här http://www.e-racegear.se/site/Index....ng-subaru.html
Gammal 2010-05-10, 18:34
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor

Reg.datum: mar 2009
Standard

Det är inte fel med ALS, men det är gasnka avgörande vad man tänkt ha det till.
Och man bör inte ha GT toppar i kombo med det, visst går det men det bror på hur hårt man ställt på.
Ma kan ju ha precis positvit ladd eller 2bar, och de ä skillnad de

Man bör nog inte betala en massa extra för ALS, om man inte har rådd dvs
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 21:01
vad vet jags avatar
Scooby Junior

Standard

ååååååååååååååå vad svårt de blev nu, kolla runt på nätet om de å de låter ju SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ gött, men fråga är ju har man någon använding av de? de är 2000kr plus för att få de
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 22:03
vad vet jags avatar
Scooby Junior

Standard

jag ska ju in å mappa, å de ska ja byta inana är Turbo, BTR å sedan mappa med simtech å undar om e är något mer man ska bytt när man är i farten, som tex tändstift,

har luftfilter, walbro, STI ic
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 22:15
STIreds avatar
STIred STIred är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jul 2004
Standard

Jämför man svenska priser så är kanske simtek billigare än link (lite beroende på vem man handlar ifrån med) men köper man grejerna från utlandet och jämför simtecs utländska priser med t.ex links utländska priser så skiljer det inget märkvärdigt mellan links bästa stand alone ecu och simtec plug and play. Links plug and play är nästan billigare än simtek.

Att link/vipec anses vara dyrt i sverige, iaf i subaru kretsar, är att det finns typ bara en firma(inga nämnda ) som säljer det och den firman är knappast kända för att vara billiga.

Tittar man lite utanför subarukretsarna så kan man kolla motornords hemsida där links bästa standalone inte kostar så extremt mycket. http://www.motornord.se/system/websh...&KID=5598_2343
Plug and play ska vara ganska mycket billigare än så. Jag har inte ringt och undersökt och dubbelkollat priserna själv hos motornord så är inget jag garanterar men det är lätt gjort för den som är intresserad.

Köper man från utlandet så kan spara ett par tre tusenlappar till.

Köper man plug and play så är installationen enkel. Knappast nåt man ska behöva lämna bort till nån firma och betala pengar för, då är det bara köpa ecu och betala för mappning. Totala priset ska alltså inte bli mer än ecuns pris + mappningen. Väl under 20k även om man kör med link, mer än så ska man inte behöva betala. Sen skiljer det säkert lite mellan olika årsmodeller.

Standalone kan vara lurigare, men har man adapter till kabelhärvan så är det inga konstigheter heller. Inte så att man vill lämna bort monteringen och betala pengar för det iaf. Utan adapter till härvan så får man ha lite mer koll på vad man gör men inget som inte går att lösa själv ändå.

/r - sorry för ot

Senast redigerad av STIred den 2010-05-10 klockan 22:40.
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 22:16
Mumins avatar
Mumin Mumin är inte uppkopplad
Godlike!

Reg.datum: maj 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vad vet jag Visa inlägg
jag ska ju in å mappa, å de ska ja byta inana är Turbo, BTR å sedan mappa med simtech å undar om e är något mer man ska bytt när man är i farten, som tex tändstift,

har luftfilter, walbro, STI ic
Spridare och stifft kan vara lönsamt. bror på villken snurra du ska ha på. men stifft är ju aldrig fel..

-------------------------------------------------------------------------------
Impreza 2.5 GT Kombi -00
274hk 482nm!
"Done is done can't be undone"
Grängesberg 2011 - 01:10.328
-------------------------------------------------------------------------------
SSC #1446
Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 23:09
STIreds avatar
STIred STIred är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jul 2004
Standard

Citat:

Lura olika givare ska du inte behöva göra. Det man behöver är att byta till större diameter på insugsröret samt byta till annan lmm. Sen måste man även ha koll på spänning vs luftmägd värdena för den nya setupen annars gör man nog bort sig. Alternativt så ökar man rördiameter och skalar om mafen men då kan man lika gärna byta till annan maf istället.

Men jag håller med eftermarknadsecu är nog en bättre lösning.

Edit: sen kan man iofs alltid diskutera om omskalning = lura mafen. På sätt och vis kanske samma sak ja

/r

Senast redigerad av STIred den 2010-05-10 klockan 23:27.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:00.