Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-05-08, 18:08
holyhattens avatar
holyhatten holyhatten är inte uppkopplad
Fresh out of the box

Reg.datum: maj 2016
Standard MY05 AC Kompressor skuren?

Hallå!

Nu är solen och värmen här med besked. Igår när jag var ute och åkte kom det kall och skön luft från fläktutblåsen men helt plötsligt började det komma varm luft. Provade att stänga av och starta bilen igen men ingen skillnad. Dock när bilen har fått stå ett tag och man startar bilen så funkar AC fint igen, i typ 10 minuter.

Jag har provat att pysa till lite på ventilen till köldmediet och det är rejält tryck där så jag tror inte att jag har något läckage. När man står stilla med bilen vid t.ex. rödljus och har AC påslagen så dyker varvtalet ner mot 200 rpm och när man är ute och kör så känner man tydligt när ac försöker slå till men misslyckas.

Här är en film på problemet, https://youtu.be/NB3LzQWjE-8

Frågan är om jag kan verifiera att det är kompressorn eller magnetkopplingen som har lagt av på något sätt?
Svara med citat

Gammal 2016-05-08, 18:50
Christian Ss avatar
Christian S Christian S är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jun 2009
Standard

kan vara för stort spel i magnetkopplingen, hade det felet på en V70 jag hade, den fungerade jätte bra när det inte var så varmt ute men när det var riktigt varmt och gött och man verkligen behövde den så fungerade den inte då den inte orkade hålla imot när den fick jobba hårt så jag fick shimsa om den och efter det fungerade den utmärkt.

så ta reda på hur stort spel det ska vara och sen får du mäta hur stort spel du har.
Gammal 2016-05-08, 19:04
holyhattens avatar
Fresh out of the box

Standard

Tack, det är inte någon som har tillgång till en servicemanual som kan berätta hur stort spelet ska vara? EDIT: 0.30 - 0.60 mm

Senast redigerad av holyhatten den 2016-05-08 klockan 19:14. Anledning: hittade
Svara med citat
Gammal 2016-05-08, 20:54
holyhattens avatar
Fresh out of the box

Standard

Får in ett 0.55 bladmått med lite lirkande. Tror nog att 0.60 går in med om man försöker. Så kan vara en ide att börja med att prova plocka bort en shims. Tror inte jag har något att förlora på det iaf
Svara med citat
Gammal 2016-05-09, 16:59
Christian Ss avatar
Christian S Christian S är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jun 2009
Standard

då är det förhoppningsvis det som är felet.
och det är nu det är gött att skruva boxermotor för då sitter ac kompressorn lätt tillgänglig
Gammal 2016-06-08, 15:10
holyhattens avatar
Fresh out of the box

Standard

Beslutade mig för att lämna in bilen på verkstad för kompressorbyte, verkade vara mycket som kunde bli fel om man gav sig på det själv. Visade sig att bilfirman jag köpt bilen av överfyllt systemet, så nu har jag en bättre beg. kompressor till salu om någon är intresserad.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.