Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-01, 12:02
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard Subaru Legacy Turbo "Jallen"

Hej alla glada!

Tänkte att det var dags för mig att skapa min egen projekttråd för Legacyn! Har hängt här så länge och följt andra projekt så nu är det min tur att bidra

Lite bakgrund först då;
Jag har från jag fyllde 18 varit lite smått insnöad på just Legacy Turbo. Har alltid gillat Subaru och följde rally-VM väldigt noga när SWRT var som aktivast.
Det bar sig inte bättre än att första bilen var en BMW E21 318i!(?)
Till mitt försvar en rallybil men ändå

Använde den ett tag som brukis och körde några tävlingar. Suget efter en "vanlig" bil blev dock större så den såldes och jakten efter en Legacy Turbo började! Hittade så småningom en i Haparanda som jag åkte upp och hämtade!

Den hann jag äga i 8 dagar innan en handikappbuss tyckte att det var kul att köra mot rött...

Fick ut pengar på försäkringen då bilen var så himla rostig att den blev ramsned Köpte mig då en riktig trotjänare, en silvrig Legacy Turbo kombi med 42000 mil på mätaren!

Använde denna under ca ett halvår innan det kom ut en Legacy Turbo till salu hos den lokala Subaruhandlaren! De begärde hutlöst mycket för den men den hade bara gått 13700 mil med 2 ägare så jag bestämde mig för att åka och titta på den. Detta var vad jag möttes av!

Jag var såld direkt, denna var jag bara tvungen att köpa ( till ett inte fullt lika hutlöst pris)! Knappt någon rost och hade ägts av en gubbe i Åsele sedan 1996! Någon vecka senare kunde jag titta ut genom dörren hemma och se detta:

Kombin såldes och Jallen (efter regnumret) började brukas. Körde en första vinter med den innan jag insåg att salt var ju inget kul! Så bestämde mig för att den framöver skulle bli försonad från detta helvete och bara köras på sommaren! Hann med att lackförsegla den dock inför vintern så den skulle bli lättare att hålla ren

Den sommaren köpte jag ett 3" avgassystem från Simons och ett VOS-chip från Australien. Vilken skillnad det blev! En helt annan bil! När vintern kom var det dags för lite rostlagning. Detta innebar ju (tyvärr?) att de trevliga 90-tals stripesen togs bort!

Nylackad!

Inför denna sommar monterades även 4-kolvsok från en Impreza GT fram och Tein Super Sport coilovers. Uppgraderade även till 17" WRX-fälgar!

Sommaren passerade med ett besök på Mittsverigebanan vilket gav mersmak! Dock hade jag ju ingen vinterbil! Hittade en annons på blocket på en Legacy Turbo kombi i Vilhelmina med trasig driknut! Så jag åkte upp för att hämta den, med mig hade jag Jallen och en bättre begagnad drivaxel!

Smidig billyft

Väl på plats var även hjullagret trasigt så jag fick vända utan bil... Fick den fixad och körd till Åsele där jag hämtade den hos en bekant

Blev upphämtad på bussen av den vänstra, dock ingen Turbo...

Denna användes flitigt hela vintern men gick inte genom besiktningen p.g.a rost. Den såldes som donatorbil till en VW typ 1 pickup!
Den vintern samlade jag delar och när sommaren kom gjordes/monterades följande:

- VF35
- Turbosmart FPR 800
- Parallellmatade rails
- Lite nya packningar
- Nya droplinks
- Hardrace motor- och växellådsfäste
- Hankook Ventus Prime2 215/45 R17

Och sedan var det Mittsverigebanan igen!

Men usch så understyrd bil! Kul var det väl men den vägrade kasta ut baken! Och mina belägg tog slut... Så hem och fundera på nästa års (läs 2014) modifikationer!

Några veckor innan bilen skulle ställas undan hamnade jag i ett dragrace mot en Toyota Supra ( matte555 här på forumet)... Otroligt nog vann jag! (matte555 har fått höra det ett antal gånger...) Men min växellåda sa "den här delen behöver inte jag!" och kastade ut något vilket gjorde ett hål i huset där all växellådsolja läckte ut! Hålet lagades hjälpligt med kemisk metall och lådan fungerade faktiskt fortfarande!

Bilen ställdes undan och planerna inför 2014 blev mer och mer intressanta i och med växellåds-"raset"...
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae

Senast redigerad av Fladric den 2014-05-01 klockan 12:24.
Svara med citat

Gammal 2014-05-01, 12:13
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Till nutid då!

Min låda var trasig, mina belägg var slut och mina coilovers var anpassade för en Impreza vilket gjorde att bilen blev för låg bak...

Vad göra? Köpa en till 5 växlad låda och hoppas att den håller? Nja...

Till ekvationen hör även att jag köpte mig en till Legacy med en smidd 2.2-liters motor och ett Link G4 PnP som jag tänkte stoppa in i Jalle! Men med trasig växellåda var det ju inget kul...

Så, det enda som kändes rätt var ju att köpa en komplett drivlina från en -06 STI!

Började med att plocka isär Legacyn medan jag väntade på leverans av delar.

Sedan kom paketet äntligen! 385 kg Subarudelar

Allt lastades av

Och den obligatoriska jämförelsebilden!

Efter att ha gått igenom allt så beställde jag de bussningar och bultar jag behövde.
I veckan fick jag leverans av Hardrace ställbara bakvagnsstag och växellådsfäste till den 6-växlade lådan

Sedan fick jag även ut gamla lådan ur bilen samt diffen

Kul att det är lite skillnad på lådorna, skillnaden utvändigt mellan R180 och R160 var mindre än jag kunde gissat!

Nu väntar jag bara på fler bussningar och lite annat smått och gott innan jag kan montera ihop allt igen
Ska fräscha upp och måla på lite av det som är löst, typ bärarmar och diffbrygga.

Och det är så himla roligt att skruva i en så gammal bil där allting är jättefräscht! Bultar till subframe och diffbrygga har fortfarande färg på sig under underredsmassan. Finns inte det minsta rost i gängor, det hat gått oförskämt smidigt att skruva lös allt! Det som jävlats har varit det som sitter i växellådan för där har det ärgat väldigt mycket!

Synd att plugget ska ta så mycket tid från skruvandet

Senast redigerad av Fladric den 2014-05-01 klockan 12:17. Anledning: Bilder!
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 13:31
JuinorSvenskens avatar
JuinorSvensken JuinorSvensken är inte uppkopplad
Scooby Junior

Reg.datum: jan 2013
Standard

Skojigt! Får mig att vilja ha en ny turbo ännu mer, synd bara att man måste upp i norrland för att hitta några som inte bara är ett enda stort rosthål :/ Kommer följas med stora, nyfikna ögon
Gammal 2014-05-01, 17:22
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av JuinorSvensken Visa inlägg
Skojigt! Får mig att vilja ha en ny turbo ännu mer, synd bara att man måste upp i norrland för att hitta några som inte bara är ett enda stort rosthål :/ Kommer följas med stora, nyfikna ögon
Ja, ska bli spännande att se hur slutresultatet blir!
Klart du ska ha en Legacy igen
Tackar!
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 17:25
Igges avatar
Igge Igge är inte uppkopplad
Regionsansvarig Öst

Reg.datum: okt 2011
Standard

Redigt fränt!

Har: Impreza WRX STi PSE '04 & GT '98
Haft: Impreza GT '99 & WRX STi JDM blob '01?
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 17:31
rallyjohans avatar
rallyjohan
Guest

Standard

Coolt projekt! Ska följas! tycker du får fixa tillbaka 90-tals stripsen, var ju skitcoola
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 19:57
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Tackar!

Haha ja, lite coola är stripsen allt! Har tagit bilder av dem innan de åkte av så kan göra nya om jag vill
Svara med citat
Gammal 2014-05-01, 23:22
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Har flyttat över medbringaren på ingående axel i bakdiffen från R160 till R180-diffen ikväll bland annat. På så vis kan jag använda en mellanaxel från en automatväxlad Legacy och slippa bygga om något
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 12:20
Timzzons avatar
Timzzon Timzzon är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jan 2009
Standard

Det gamla tricket med automataxeln har man hört förut, kan det vara på RSLC tro? Dina ABS kontakter är på G, kommer i ett brev
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 12:43
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Jajamen, RSLC kommer det från var lite osäker om den skulle hålla men blev övertygad på RSLC där det var en som åkt 400 kW på hjulen i 3 års tid med en sån axel

Okej, kanon, tack!
Skicka PM hur mycket du vill ha för dem!
Svara med citat
Gammal 2014-05-02, 23:27
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Liten update då, lådan är på plats!
Lite bök, funderande och en motorcykellyft samt en pappa som hjälp så kom den på plats till slut! Fan vad trångt det var, den 6-växlade är bra mycket större än en 5-växlad låda!
Det hade gått snabbare om jag hade plockat bort turbon och fästet till uppipen direkt men hade tänkt slippa det... Men det gick inte för det tog emot i fästplåten! Och självklart gick en av bultarna av, men det var det värt för sen gled lådan på plats hur lätt som helst!

Hämtade även ut mina fälgar på bussgods så kunde inte låta bli att fira att lådan är på plats med att provmontera framvagnen!

Blev rätt bra tycker jag

Och det bästa av allt, fälgarna och däcken är bra mycket längre in i skärmen än jag hade förväntat mig! Så det blir nog inte så stor risk att det tar i

Och dessutom är mitt paket från England påväg!
Diverse bussningar samt 22 mm ställbara Whiteline-krängare fram och bak!
Har som mål att ha bilen körbar till Umeå Gatbilars vårträff den 10 maj (se LÄNK till tråd om träffen), får se hur det går

Senast redigerad av Fladric den 2014-05-02 klockan 23:29. Anledning: Länkar som fungerar är kul!
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:03
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Har putsat lite rost på diffbrygan, diff och topplagringar idag. Även monterat in växellådslänkage samt borrat lös bulten som gick av när jag plockade lös fästet till uppipen. Upptäckte även en sak jag aldrig tänkt på, att det sitter en "kopplingsdämpare" mellan slav- och huvudcylindern på kopplingen!

Lustig sak... den får vara kvar tills vidare, plockar nog bort den när jag läst lite mer om vad den faktiskt är bra för!
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:06
Christian Ss avatar
Christian S Christian S är inte uppkopplad
Megaposter!

Reg.datum: jun 2009
Standard

du har ingen riktig bild? för den där förstår man inte mycket av.
Gammal 2014-05-04, 22:09
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hittade just en tråd om hur man plockar bort den, verkar som att den finns för att motverka hastiga rörelser i kopplingsystemet... Typ vid kopplingdumpning och liknande! Men den verkar samtidigt vara ganska onödig så den kommer nog åka bort!
Tråden i fråga:
http://sl-i.net/FORUM/viewtopic.php?f=39&t=26983

Och en riktig bild på mojängen! Notera att man tittar underifrån på lådan, vänster sida i färdriktningen.

Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:10
Igges avatar
Regionsansvarig Öst

Standard

Är den för att bespara lådan lite vid kamikaze starter eller?

Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:16
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Igge Visa inlägg
Är den för att bespara lådan lite vid kamikaze starter eller?
Jag tror det, läste att även Impreza WRX fick en liknande dämpare monterad efter -02 i USA för att spara lådorna
Ett roligt citat:
"The WRX got it in mid 03 because so many Americans who previously owned Civics didn't know how to drive and constantly killed first/second gear."
Från nedan tråd:
http://bbs.legacycentral.org/viewtopic.php?t=36374

Men med 6-växlat känns det lite onödigt
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:23
Igges avatar
Regionsansvarig Öst

Standard

Sedär

Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga :P

Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 22:30
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Igge Visa inlägg
Sedär

Förklarar att jag tycker den slirar lite när man testat komma iväg fort så att säga :P
Är ju dock inte säker om det sitter någon på din, det kanske gör det. Men sitter det någon på din så sitter den i sådana fall inbyggd i huvudkopplingscylindern som jag fattat det under mina 15 minuter av googling
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 23:05
Turbovins avatar
Turbovin Turbovin är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: dec 2006
Standard

Alla modernare BMW har en sån clutch delay valve också. Sabbar effektivt känslan i pedalen
Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 23:05
Igges avatar
Regionsansvarig Öst

Standard

Sitter den så man kan se utan att plocka ner lådan?

Har noll koll på var den sitter :P

Svara med citat
Gammal 2014-05-04, 23:17
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Jaha, se där den kanske hjälper till att mjuka upp känslan i kopplingen så den blir "trevligare" att köra till vardags för jag kan inte hitta någon annan fördel, möjligen om den skonar lådan lite mot kopplingsdumpning...

Bra fråga Igge! På min sitter den separat och monterad på sidan av växellådan! På din kan den sitta i huvudkopplingscylindern som en typ av ventil, om du nu överhuvudtaget har en

Senast redigerad av Fladric den 2014-05-04 klockan 23:28.
Svara med citat
Gammal 2014-05-05, 23:03
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Plockade bort kopplingsdämparen idag, tog lång tid att lufta kopplingen men nu känns den bra igen, ska bli intressant om jag känner någon skillnad nu när den är borta! Visserligen med en ny växellåda men med samma lamell och tryckplatta som innan

Har även slipat lite ytrost i fjäderbenstornen bak och målat på där samt målat topplagringarna. Fick bort det sista av bulten som jag trodde jag borrat lös igår och gängade upp hålet igen. Borrade upp nedre infästningen till startmotorn till 12 mm för att kunna fästa den i växellådan. I lådan har jag gängat M12 för att kunna fästa startmotorn eftersom min motor bara har 4 bultar och inte 8 som lådan är tänkt för
Hängde även dit fjäderbenet höger fram och kopplade in bromsledningen och ABS-kontakten.
Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 17:10
LegacyLarsas avatar
LegacyLarsa LegacyLarsa är inte uppkopplad
Regionsansvarig Värmland&Dalarna

Reg.datum: jun 2003
Standard

Hur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?

/Lars
Legacy 2.5 GT Limited -06 Rättstyrt direkt från Amerika -vevlagerras
Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 19:10
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LegacyLarsa Visa inlägg
Hur har du gjort med kardanaxeln, som jag förstått så passar inte imprzaaxeln på legacyn, då den bilen har längre axelavstånd, eller har jag fel?

/Lars
Precis, Legacyn är lite längre än Imprezan
Så jag kommer köra med en mellanaxel från en automatväxlad Legacy! Flyttar över medbringaren från min gamla diff så passar axeln utan modifiering
Svara med citat
Gammal 2014-05-06, 23:10
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Ikväll fick jag inte jättemycket gjort, kom folk på besök så blev mycket prat och liten verkstad!
Men lite hann jag iaf! Hann med att montera ihop bakre fjäderbenen med mina nymålade original topplagringar och med gummit från STI:ns topplagring. Hängde dit fjäderbenen bak och monterade hubbar bak. Bromsarna bak kopplades in. Satte inte dit några länkarmar bak då jag saknar bussningar till diffen så kan inte hänga dit några drivaxlar än! Det ser ganska äckligt ut i hjulhuset på bilden, men ljuset förstör lite och sen är underredsmassan ganska skitig!

Sedan blev det bromsluftande för hela slanten! Tog ett tag att få det bra men nu känns bromspedalen ganska fast så det får duga tills vidare!

Va även hos en kompis innan middagen och la om däcken från mina gamla fälgar till mina nya, blev bra och väldigt välbalanserat!

Och bjuder på en bild med växlingslänkaget inifrån bilen också! Har ingen växelspaksknopp eller damask monterad än... Knopp är påväg men har inte fått den levererad än, damask funderar jag på hur jag ska lösa, några förslag? En tanke är att återanvända min originaldamask och kapa upp den lite för att den ska passa

Senast redigerad av Fladric den 2014-05-06 klockan 23:13.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.