Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-21, 20:26
kribbes avatar
kribbe kribbe är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jan 2013
Standard Trim för 2.2 liters sugmotorn i en legacy 91:a

jag har nu byt motor i folkracebilen då den andra var kass (ingen komp alls).

Så för skojs skull nu när jag har en motor liggandes att leka med, vad kan man göra med dessa?
Chip, kam portning, planing?
Att det kostar lite är jag beredd på.

Så alla tips är välkommna.

Motorn är som sagt en 2.2:a från en legacy 1991 års modell med 136hp
Svara med citat

Gammal 2014-07-27, 20:18
hedberg____s avatar
hedberg____ hedberg____ är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: feb 2011
Standard

har exakt samma motor och samma fundering..

legacy turbo 93
Svara med citat
Gammal 2014-08-04, 12:38
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

En tanke som jag tänker på. extraktorrör på en subaru......går det och gör det i så fall någon skillnad.

Tänkt på att det är till en folkracebil, så får jag ut 20hp till så är jag supernöjd. det är det där lilla sista i motorn som fattas när man försöker köra om dom andra.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 19:07
Adam Ks avatar
Adam K Adam K är inte uppkopplad
Godlike!

Reg.datum: okt 2004
Standard

Det är ju knappt någon som trimmar Subarus sugmotorer då det är enklare att köpa en turbo.
Men jänkarna har ju sina 2.5RS, kolla på amerikanska sidor om vad de gör.
(Fast generellt är det väl samma som alla sugmotorer, fast alla 'topp-jobb' blir dubbelt upp...)
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 22:49
Turbovins avatar
Turbovin Turbovin är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: dec 2006
Standard

En kompis byggde turbo på en sån motor istället, lär va det mest kostnadseffektiva men det är inget för folkrace antar jag.
Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 23:24
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Nej det är ju tyvärr inget för folkrace då man inte får ha turbo i folkrace. Enbart sugmotorer.
Det mesta grejerna har jag kontakter som i så fall kan fixa så det jag är ute efter är ren fakta på trim till sugmotor.

Så vad kan man då göra utan att motorn skadas, går topparna att plana? portning? extraktor?

Jag håller på att kolla upp ifall ecu:n går att chippa/optimera hos en som säljer subaru och trimmar/kör rallysubaru
Svara med citat
Gammal 2014-08-11, 20:43
hedberg____s avatar
Imprezzed Driver!

Standard

ja har byggt ett extraktor till min folkrace bil men svårt å säga om de gör nån skillnad ja tyckte de känndes bättre men svårt å säga när man inte mäter effekt.. du får gärna säga till om du hittat nån som kan chippa/optimera ecun.. kan försöka fixa bild på extraktorn sen.

legacy turbo 93
Svara med citat
Gammal 2014-08-21, 09:33
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

lite uppdatering från subaru firman som jag frågade om chippning
Chippa går inte om man inte byter styrning helt.
Däremot en "lättare" grej man kunde göra är att öka bränsletrycket och ställa tändningen (kommer inte ihåg vilket håll) och då skulle det bli en 10 hästar till i bästa fall.
Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 13:42
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Om ni nu förstår ritningen. Kan detta fungera som extraktoravgasrör?

Det blir ju då fyra nästan lika långa rör som går ihop till ett.

Senast redigerad av kribbe den 2014-09-02 klockan 15:29.
Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 20:27
hedberg____s avatar
Imprezzed Driver!

Standard

ja tänkte bygga mitt nästa extraktor sådär men de ja har på nu är byggt typ lika som turbons grenrör fast rakt bakåt vid upppipen å den kolektorn lite längre bak.

legacy turbo 93
Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 21:36
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg____ Visa inlägg
ja tänkte bygga mitt nästa extraktor sådär men de ja har på nu är byggt typ lika som turbons grenrör fast rakt bakåt vid upppipen å den kolektorn lite längre bak.
satt och slösurfade och snubblade över denna sidan.
Kan detta vara något att bygga efter.
Frågan är ska alla fyra rören gå ihop till ett eller ska man gå ihop med två först som den dessa säljer?

Vilket är bäst......eller rättare sagt hur säger läran om extraktorrör hur det ska byggas?

Det hävdas i och för sig inte att det är ett extraktor på hemsidan.....

http://www.bluepower.se/sv/produkter...el-header.html

Senast redigerad av kribbe den 2014-09-02 klockan 21:39.
Svara med citat
Gammal 2014-09-02, 21:41
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hedberg____ Visa inlägg
Då är jag kanske på rätt väg då. tänkte att går man ihop på mitten först innan man svänger av lite sidleds där avgasröret går original så får man fyra nästan lika långa rör....om jag har fattat det rätt hur extraktor ska byggas
Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 20:37
hedberg____s avatar
Imprezzed Driver!

Standard

typ sådär de ja fast åt anda hållet å de är längre dom går ihop till två först sen till ett.. så 4-2-1 men va som är bäst vet ja inte..

legacy turbo 93
Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 22:18
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

testade lite bonnatrim ikväll (och jag e till och med bonnapåg :P )
Monterade en ställbar BTR (bränsletryckregulator).

Några frågor då, då det verkar vara delade meningar på installation på world wide web.
Då jag får tillfället inte hade grejor till att bara montera den justerbara istället för original så monterade jag den efter original BTR (kör med bägge då)

1.vacuumslangen, ska den gå till bägge eller bara den nya (det är detta det är delade meningar om på webben)
2.Hur bra stämmer bränsletrycksklockan på den nya då den är efter en form av strypventil redan
3.Hur högt vågar jag skruva trycket med hjälp av mätaren på den nya BTR:n Hittar inget bra ställe att koppla in en bränsletrycksmätare innan BTR: orna

Och tänk nu på att det är en folkracebil så vissa hållbarhetsaspekter tummar jag på :P

Testkörde lite på grusvägarna där hemma, jag vet inte om det bara sitter i huvudet men de kändes som om bilen blev lite rappare på gasen. Och då ställde jag den nya BTR:n så att den vissade 3bar vid tomgång
Svara med citat
Gammal 2014-09-03, 22:22
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Jag känner en som har en dyno, en sån som kopplas direkt på hjulen (ej rullande landväg)
Så efter ett extraktorrörbygge så tänkte jag köra till han och testa om där är någon effektökning.
Så blir det lite siffror på trimmet med om det ökade eller minskade

Det blir ju säkert ingen extrem ökning. Men det kan vara kul att veta
Svara med citat
Gammal 2014-09-04, 23:01
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

OBS OBS väldigt teoretiskt stadie. lite tankar så här innan lägdags då ideer brukar ploppa fram

Ska försöka göra en bild med på hur jag har tänkt

Och denna grejen är kanske inte lönt på en så här otrimmad motor. Men den kan var rätt lätt att fixa genom att kappa rör och dra slang ditt.

Men jag snubblade över en hemsida om ombyggnad/vråltrimning av en 3SGTE motor http://www.koracing.net/viewarticle.php?article=6 ( sitter i toyota mr2 bland annat)
och där nämns det att man byter ut original fuelrail som mattas från ena sidan till den andra (och då får ojämnt tryck i ena änden) till en som mattas från bägge hållen och bibehåller då ett jämnt tryck över spriddarna.

Det jag tänker då i ett väldigt teoretisk stadie :P där är rätt lång väg från första spriddaren till sista på en subaru motor och tänker då att tryckskillnaden måste bli relativt stor.
Ombyggnaden som jag tänkte då på ett ungefär: från bränsle filtret (typ) sätta en förgrening och dra en slang till de två första spriddarna (original rör ingång) och sen den andra på rörbiten (som man kappar) till den tredje spriddaren bränslet kommer till. Och sen då då gå ihop med bägge slangarna genom en förgrening till en och sen in i BTR:en

Är jag helt ute och cyklar eller är jag nåt på väg?
Som sagt detta är ju bara standard motor typ så detta är ju inget man ska behöva tänka på nu men man varvar ju rätt mycket i folkrace och tänker då att det kan vara bra om alla cylindrarna får så jämn "effekt" som möjligt
Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 08:03
zanoiis avatar
zanoii zanoii är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kribbe Visa inlägg
man byter ut original fuelrail som matas från ena sidan till den andra (och då får ojämnt tryck i ena änden) till en som matas från bägge hållen och bibehåller då ett jämnt tryck över spridarna.
Inte helt ovanligt att göra om till parallellmatat när man trimmar subaru heller vad jag har sett.
SSC #1803
Nu: 2006 Outback 2.5i automat + 2007 Outback 2.5i automat.
Tidigare: USDM Impreza Sports Wagon WRX 4EAT - den enda i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 10:06
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zanoii Visa inlägg
Inte helt ovanligt att göra om till parallellmatat när man trimmar subaru heller vad jag har sett.
Räknar ju inte att det gör någon skillnad på denna motorn men kan det vara lönt ändå?
Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 10:17
zanoiis avatar
zanoii zanoii är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: sep 2012
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kribbe Visa inlägg
Räknar ju inte att det gör någon skillnad på denna motorn men kan det vara lönt ändå?
Jag har ingen erfarenhet av det men av vad jag har läst mig till gör man det för att säkerställa att bränslemängden blir samma till alla cylindrar, viktigt främst vid höga flöden (tänk trim + E85). Med andra ord främst för att öka driftsäkerheten. Kanske påverkar det även effekten när man trimmar "ordentligt" men det får någon med erfarenhet svara på.

Så vill du ha ett projekt som ökar motorns driftsäkerhet är det väl bara att satsa, men från vad jag har förstått får du ingen bättre prestanda av det.

Med reservation för att jag har missuppfattat allt. Jag har som sagt bara läst om det och då inte ens ägnat så stor uppmärksamhet åt det då jag inte själv funderar på parallellmatat. Någon med koll får gärna bekräfta eller rätta mig.
SSC #1803
Nu: 2006 Outback 2.5i automat + 2007 Outback 2.5i automat.
Tidigare: USDM Impreza Sports Wagon WRX 4EAT - den enda i Sverige.
Svara med citat
Gammal 2014-09-05, 12:40
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zanoii Visa inlägg
Jag har ingen erfarenhet av det men av vad jag har läst mig till gör man det för att säkerställa att bränslemängden blir samma till alla cylindrar, viktigt främst vid höga flöden (tänk trim + E85). Med andra ord främst för att öka driftsäkerheten. Kanske påverkar det även effekten när man trimmar "ordentligt" men det får någon med erfarenhet svara på.

Så vill du ha ett projekt som ökar motorns driftsäkerhet är det väl bara att satsa, men från vad jag har förstått får du ingen bättre prestanda av det.

Med reservation för att jag har missuppfattat allt. Jag har som sagt bara läst om det och då inte ens ägnat så stor uppmärksamhet åt det då jag inte själv funderar på parallellmatat. Någon med koll får gärna bekräfta eller rätta mig.
Då va jag ju rätt ute i alla fall får bli till nästa supertrimmade motorn :P
Svara med citat
Gammal 2014-09-11, 09:22
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Spinner vidare på det här med extraktorgrenrör.
Sökte runt lite på webben. och hittade i ett annat forum där nån skrev: 4-1 favoriserar mer peak hk. 4-2-1 favoriserar mer vrid redan från lägre varv.
men det beror även på längden på Primär rören samt sekundär rören, olika längder bidrar till olika karaktärer, Så 4-2-1 kan designas annorlunda för att just passa olika ändamål.

Så till folkrace, ska man då kanske sattsa på 4-2-1 då man ofta kör i tvåans växel i 3-5 tusen varv på de flesta banor?

Någon som har tips då på hur långa rören ska vara
Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 21:40
hedberg____s avatar
Imprezzed Driver!

Standard

hej har varit lite innakktiv här ja ska ta en bild på mitt extraktor nästa gång ja har bilen på lyften.

legacy turbo 93
Svara med citat
Gammal 2018-05-21, 09:20
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Tänkte liva upp den här tråden lite. Motor två i folkracebilen verkar nu också ha gett upp några år senare
Lagerbank låter det som då det knackar högt i motorn med metalliskt ljud.

Så nu står jag hör med ingen fungerande motor.

Men nu blev jag mer sugen på att försäka optimera den ena motorn då tiden o pengarna har förvunnit sen förra gången jag var sugen på detta.

Så utan att kunna justera ECU, Vad kan vara lönt att göra? putsa ventiler och kan man ju såklart göra men kan det löna sig att förstora dom lite med? Har dubbla uppsätningar kammar så hade tänkt om man kunde slipa om dett ena paret lite aggresivare och se vad som händer. SOHC för övrigt.
Och då vad jag har tjatat om i den här tråden innan, bygga ett extractorrör från motor. Rensa catalystatorn tänkte jag göra med då den inte är tvungen att ha i folkrace.

Några erfarenheter på vad som kanske inte går att göra? Klarar ECUn med detta eller kommer den att flippa ut
Gammal 2018-05-24, 09:26
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Sätt några timmar igår och googlade. Verkar vara fullt möjligt att få extra pulver med omslippade kammar till lite aggressivare och sen extraktorrör på det. Och det ska gå utan en ommappning av styrning (som ändå inte går)
Gammal 2018-05-24, 11:11
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard

Jo jag tror du kan ändra lite sådant och att styrsystemet kompenserar hyfsat

Om man snackar turbomotorer så vet jag om de i Australien som kört 2.2 liters bottendel med 2.0 liters toppar, nyare STI-turbo och en V1-2 STI-ECU i en gen 1 Legacy Turbo utan problem Fick bara ställa ner laddet så den inte gav för mycket luft in!
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:31.