Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-19, 10:07
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard

Snyggt! Det tar sig
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae
Svara med citat

Gammal 2017-06-20, 12:10
Subaruhooahs avatar
Subaruhooah Subaruhooah är inte uppkopplad
Scooby Junior

Reg.datum: apr 2016
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fladric Visa inlägg
Snyggt! Det tar sig
Ja det gör ju det, tack
Svara med citat
Gammal 2017-06-20, 13:16
Igges avatar
Igge Igge är inte uppkopplad
Regionsansvarig ÖST

Reg.datum: okt 2011
Standard

Jag följer, oftast i det tysta, och tycker det är ett läckert bygge!

Har: Impreza WRX STi PSE '04 & GT '98
Haft: Impreza GT '99 & WRX STi JDM blob '01?
Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 00:38
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Ja nu har man semester så då har jag suttit ett mål om att bilen ska stå på hjulen innan jag börjar jobba igen, men vi får väl se hur det går med det. men jag är på god väg iaf

Först fick jag kapa bort den gamla huvlåsbalken och byta ut en liten plåtbit på högra sidan då den blev lite väl demolerad. Det var inte lätt att svetsa så tunn plåt måste jag säga men det får väl duga.

Sen passa jag in den nya balken. Men det var tur att jag hade den gamla bilen kvar så jag kunde få exakta mått på vart den skulle sitta. Så nu bör den sitta precis som original så förhoppningsvis stämmer ljusbilden också!

Men sen när fronten skulle på så ville ingenting passa längre! Den ville inte passa skärmarna som den gjorde förut, och inte runt lysena heller och definitivt inte huven, fast den hade jag redan räknat med då den är lite längre. Problemet var lyktorna, dom var tydligen ivägen för fronten så därför ville den inte passa vid skärmarna. Men det knepiga är att jag har för mig att jag provade en gång tidigare med original lyktorna på och då funkade det.. Men hur många gånger jag än mätt och försökt hitta minnet så kommer jag inte på om jag testmonterade fel eller inte. Men jag får utgå från att detta blir rätt istället! Men det jag fick göra då eftersom jag inte kan flytta lyktorna var att plasta om fronten igen på detta viset

Kapa bort den biten och sen montera den uppe på fronten så allting passade bra. Tyvärr blir det ju en liten annan formning på fronten då den biten flyttats ut ca 1cm. Men jag tycker inte att den syns någon större skillnad men man vill ju helst ha så mycket som möjligt efter standard wrc mått. Sen var det bara och plasta in det och börja slipa igen.

Sen eftersom fronten är lite kortare på wrc bilar så fick jag bygga på in mot hjulhuset. som tur var så hade jag en stötfångare bak i glasfiber liggandes som satt på bilen från början (host) så jag kapade sönder den och använde lite delar från den istället.

Sen började jag med att göra en ny kant på sidan så det skulle se snyggt ut mot framskärmarna så man inte ser en glipa efteråt.

Sen i väntan på att epoxyn skulle härda så började jag med att montera dit den nya läppen. Nu ska jag inte göra samma misstag som på förra bilen så jag köpte ett vinkeljärn i aluminium på byggmax och använde det som stöd.

Sen åkte läppen på och nu är den rak hela vägen och inte vågig som på förra bilen. Självklart ska den kapas lite smalare så den inte tar i marken när jag kör. Men jag tog lite extra bred för att vara på säkra sidan. Sen som ni ser så funkade min nya lösning och nu stämmer alla linjer mot huven, skärmarna och lyktorna överens med varandra

Så dagens lärdom var väl att börja passa in allting när man har rätt grund att bygga på! Men detta var allt för denna gång, så vi får väl se om den står på marken om 3 veckor då-
Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 10:43
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Läckert!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Svara med citat
Gammal 2017-08-01, 14:55
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Igge Visa inlägg
Läckert!

Tackar! Hur går det för dig då? inte sett någon update på länge
Svara med citat
Gammal 2017-08-02, 09:18
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Subaruhooah Visa inlägg
Tackar! Hur går det för dig då? inte sett någon update på länge
Inte hänt något på länge. :P

Nytt jobb som tar tid och energi

Svara med citat
Gammal 2017-08-27, 20:58
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Wink

Ja 4 veckor har gått och bilen står fortfarande inte på marken! Som vanligt så blir det väl aldrig som planerar Tyvärr så försvann en hel vecka på sjukdom och sen sökte jag nytt jobb under semestern så det har varit mycket bilåkande på intervjuer innan jag sen fick ett nytt jobb till slut. Så det har varit lite hektiskt ett tag. Men några dagar han jag med i garaget!

Fronten är väl i princip klar. Läppen är kapad i rätt bredd nu och alla kanter mot skärmar och huv är slipade för att få en bra passform. Sen är huvlås och scoopet på plats. Finns lite finlir kvar men det överlåter jag till lackeraren sen! Så nu ska jag bara tillverka en bashbar så stötfångaren har nånting att vila på innan jag kan lämna fronten på bilen helt.

Och under tiden man väntar på spackel och epoxy så har jag hunnit
börjat bak iaf. Som ni ser fick jag kappa upp hjulhuset litegrann och slita bort original breddningen som var limmad till förbannelse! Jag fick även kapa bort hörnet på tanklocket så att det går att öppna med breddningen på.

Kanske lite svårt att se men så här mycket måste stötfångaren bak tryckas ut, ca 2cm.

Sen åkte rostskyddsprimer på och en massa andra förberedelser så att det inte ska börja rosta innan jag började limma dit breddningen bak och började spackla. Men såg sen att jag kommer få dubbla kanter innan breddningen börjar. dvs plåt-spackelkant-kant-breddningen, när det egentligen ska vara plåt-breddning. Det går att lösa från bakdörr till baklykta på ett bra sett men på dörren tror jag att det blir svårt. Så skulle behöva få över någon som håller på med sådant dagligen som kan säga om det går att lösa eller om jag måste lösa det på annat sätt!

Så nu lär man väl fokusera på det nya jobbet så jag får helt enkelt lägga bilen på is en liten stund och göra det jag hinner när det finns tid
Svara med citat
Gammal 2017-09-03, 15:46
edbes avatar
edbe edbe är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: aug 2009
Standard

Kommer bli grym!

Skickat från min iPhone med Tapatalk
SSI medlem #1423

Wrx Sti 2002
Nya bilen: http://www.garaget.org/edbe
Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 15:42
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Ja det har väl inte hänt så jätte mycket under den senaste tiden, känns väl mer som man handlat saker istället för att bygga nått!

Men det som har hänt är att jag köpte mig ett par 17" banfälgar, självklart Speedline 2120! Lite konstigt med tanke på att jag inte ens har ett par sommarfälgar än. Men tyckte dom kom ut för ett bra pris så why not.

Sen köpte jag ett par window vents, Men jag börjar nästan tveka lite på dom just nu. Men får se när bilen är klar sen hur det kommer se ut. Annars försvinner dom.

Sen tog jag 2 minuter av min tid och kapade till två distanser till stötfångaren bak så den följer resten av bilen nu.

Sen under veckan så blev bash baren klar. Inte den finaste svetsningen men den fyller sin funktion iaf. sen lär väl ingen annan än jag behöva se svetsen så Sen i framtiden så får jag se om man fortsätter på den och bygger en V-mount kylare eller om man bygger en ny lite finare. Men vill helst ha lite kör tid på bilen innan jag börjar med det och intercooler bygget.

Så nu hänger stötfångaren helt själv utan några snören m.m för att hålla den på plats, så nu börjar det väl likna en bil av nått slag iaf
Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 09:54
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Läckert som alltid!

V mount är ju fränt men viktigt att få köra också, så motivationen inte försvinner

Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 19:09
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Tack! Ja man klarar sig inte hur länge som helst. Har ju knappt fått testa bilen något! så planen nu är att stoppa i link sprut och sen börja kolla upp lack. Sen måste jag ut på banan och testa eller på
Något ssc event
Svara med citat
Gammal 2017-11-07, 19:11
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Tack! Ja man klarar sig inte hur länge som helst. Har ju knappt fått testa bilen något! så planen nu är att stoppa i link sprut och sen börja kolla upp lack. Sen måste jag ut på banan eller något ssc event och testa
Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 16:07
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Nu är ena sidan klar med spacklingen! Jag har bara halva dörren kvar på andra sidan sen är den också klar. Sen får jag börja klura lite på bakstöten, stör mig på att den inte riktigt följer med breddningen så jag får nog fylla ut den litegrann också.

Sen har snabblåsen till bakluckan förbryllat mig länge, Jag visste inte hur prodrive hade monterat dom då jag kom fram till två olika lösningar, men sen hittade jag på denna manual! Så nu är det betydligt mycket lättare att bygga när man vet hur prodrive byggde bilarna Det står allt från karossen till vart dom dragit bromsrören etc.

Sen köpte jag en riktig stol istället för kina stolarna jag hade. Jag passade även på att handla Spec C takscoop av Micke Skogsberg så jag har ett i reserv utifall, dom var ju inte direkt billiga i UK.

Sen hämta jag ut dom nya daily fälgarna till Spec C'n. Blev Speedline 2120 18x8"

Så näst på listan blir att lacka bilen, köpa ett nytt sprut och däck. Sen får det troligen räcka för denna gång, Jag får se hur mycket nytt jag hinner bygga innan säsongen börjar då jag har en del jag vill bygga. Annars fortsätter jag nästa år när säsongen är över med interccoler/V-mount och lite annat jag har i huvudet.
Svara med citat
Gammal 2017-12-06, 17:26
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Kul med update!

Fälgarna är riktigt läckra
Ska även bli kul att se hur du löser V-mount senare

Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 19:10
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Det har väl inte hänt så mycket bildmässigt på senare tid utan jag kämpar på med spacklandet. Nu är jag inne på finliret så jag räknar med att till helgen så ska spacklandet vara klart för stunden iaf. jag har även lämnat in bakluckan på svetsning då jag inte har kunskap eller saker för att svetsa aluminium

Men lite nya saker har beställts och vissa har sålts, Jag sålde iväg ena STI'n och ljusboxen till helgen så nu har jag lite mer plats i garaget.
Även ett Link G4 PnP beställdes så den lär väl dyka upp om 14 dagar

Sen väntar jag på lite kolfiber som också bör dyka upp om 14 dagar
så om karossen blir klar till helgen så kan jag börja fokusera på insidan lagom till sakerna kommer sen

Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 20:52
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Kolfiber är så läckert!

Är det gamla g4 eller g4+?

Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 09:01
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Citat:
Kolfiber är så läckert!

Är det gamla g4 eller g4+?
Ja det är ju det!
Jag beställde ifrån jrm så jag tror det är vanliga g4, står iaf inget om g4+.
Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 10:42
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Kolla vilken variant det är och vad det kostar med ett plus. Det är som lite bättre och har när jag kollat inte varit speciellt mycket dyrare.

Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 14:38
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Citat:
Kolla vilken variant det är och vad det kostar med ett plus. Det är som lite bättre och har när jag kollat inte varit speciellt mycket dyrare.
Okej. Jag får kolla på det! Men om jrm beställer från link.com så verkar inte g4 finnas att köpa till subaru, utan dom har bara g4+ på hemsidan. Men ska läsa på lite och se om det kan vara värt det
Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 17:10
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Subaruhooah Visa inlägg
Okej. Jag får kolla på det! Men om jrm beställer från link.com så verkar inte g4 finnas att köpa till subaru, utan dom har bara g4+ på hemsidan. Men ska läsa på lite och se om det kan vara värt det
Kan nog stämma att de slutat med gamla G4.
Är det så enkelt är det ju bara att tuta och köra.

Har hört att fvk engineering säljer G4+ iaf

Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 11:05
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

En liten update! Tyvärr gick det ju inte som man tänkt, Link G4+ dök ner i lådan som planerat. Men kolfibret har fortfarande inte kommit hem efter 2 månader och 3 veckor

Efter den första månaden så frågade jag hur det gick med grejorna och jag fick som svar tillbaka att dom skulle skickas under veckan alternativt på måndagen veckan efter. Inget uppdaterades på mitt konto utan det stod fortfarande att sakerna inte hade skickats.
Så månad två så skickade jag igen och frågade vad som händer, Då kom ursäkten att han hade varit sjuk i influensan och inte haft tid men att sakerna skulle skickas dagen efter. 2 dagar senare så uppdaterades det att sakerna var skickade så det kändes ju skönt.
Men sen 3 veckor utan något kolfiber så kontaktade jag han igen. Då skulle han ta kontakt med sitt postombud och bad mig vänta 30 minuter, 2 timmar senare så säger han att han väntar på svar från dom men att nånting verkar skumt då han själv inte fått ett kollinummer när han lämnade in det. Så jag säger att han får några dagar att kolla upp vad som har hänt och efter det kan vi diskutera hur vi ska gå vidare, Då börjar han beklaga sig och säger att han måste kunna kompensera mig på nått sett för att be om ursäkt och frågar om jag vill ha nått annat från hans sortiment gratis, Men jag uppfattar våran konversation som att han vet vart grejorna är men vill inte säga det ärligt till mig. Så jag ger han nån dag till sen får vi se hur detta slutar!

Men i övrigt så går det både upp och ner med bilen, Jag köpte ett par orginal skärmar fram för att se så frontbalken verkligen blev svetsad rätt så inte ljusbilden blir helt åt skogen. men tydligen så svetsade jag ihop den för nära varandra så ett hål passar inte med ena framskärmen så jag får kapa isär den igen och göra om det. Men som tur är så är det inte ett stort jobb att göra.

Slipningen har rullat på bra och jag har fortfarande lite kvar innan jag blir nöjd. Sen har fälgarna fått skor och nu står den på backen för första gången på länge så självklart fick det bli en liten åktur
Det fick bli Pirelli PZero däck. Sen ska jag även ta och beställa 20mm spacers för att få fälgarna att passa bättre med breddningen. Är det någon som har i huvudet hur stort centrumhålet är på 5x114.3 fälgar?

Men sen efter det har det inte blivit så mycket mek på subarun då jag ska flytta mig vidare till ett garage i Hallstahammar med fyra polare så man kan meka ordentligt på vintern då jag har kallgarage nu. Och som grädden på moset så får jag tillgång till däck/balanseringsmaskin, Blästerskåp och billyft, Så jag tror det blir bra det. Så nu är jag i fullgång att plocka ihop allt skit man har ligger och lägga ner det i lådor så allting är klart till sista april sen.

Sen har jag funderat länge på att gå in på etanol på bilen, så jag tror det blir av när subarun fått sitt nya hem sen då grabbarna där sysslar mycket med sånt. Men jag är lite rädd att motorn kommer att byggas om vid ett senare tillfälle då den bilen med lägst hästar just nu i garaget är 650hk, Så förhoppningsvis är jag stark nog och kan stå emot mobbningen från polarna med mina ynka 350hk

Så jag avslutar väl detta med att bjuda på en bild
Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 13:48
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Kul med uppdatering!
Är det dig jag ska prata med i framtiden då om det gäller att kränga däck

350hk är roligare i ett kul chassi än 650 i ett tråkigt tror jag, så börja i rätt ände och få lite körtid innan motivationen försvinner, röstar jag på

Svara med citat
Gammal 2018-03-21, 16:28
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

Citat:
Kul med uppdatering!
Är det dig jag ska prata med i framtiden då om det gäller att kränga däck

350hk är roligare i ett kul chassi än 650 i ett tråkigt tror jag, så börja i rätt ände och få lite körtid innan motivationen försvinner, röstar jag på
Jadå du är välkommen om du behöver kränga av/på nått

Jo jag har alltid varit nöjd med 350hk och får ut det jag vill från bilen. Men får se vad grupptrycket säger. Men 400 vill jag nog klättra till känner jag. Men som du säger sä är körtid det viktigaste för mig just nu.
Svara med citat
Gammal 2018-04-09, 19:56
Subaruhooahs avatar
Scooby Junior

Standard

2 månander och 2 dagar tog det och sen dök paketet upp. Och det var väl inte det bästa paketet för att inehålla kolfiber! mjukt och halvtrasigt och inte en enda lapp om att det var omtåligt. Jag inspekterade det innan jag löste ut det och allting såg intakt ut genom hålet i kartongen så jag tog en chansning.

Första dörrsidan jag öppna så var det en liten spricka på

Sen var det bara ett lager kolfiber allting så det behövdes ju inte mycket ljus för att det skulle lysa igenom.

Sen på varje del så var väven helt åt helvete snett på några ställen, vissa så dåligt att glasfibret syntes med blotta ögat.

Men i det stora hela så hade jag förväntat mig värre, men man får väl lite vad man betalar för också. här är iaf alla saker som beställdes

Senast redigerad av Subaruhooah den 2018-04-09 klockan 20:04.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.