Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-19, 21:12
ledans avatar
ledan ledan är inte uppkopplad
Fresh out of the box

Reg.datum: jul 2018
Standard dämpare/fjädrar 2005 Legacy

Hej forummedlemmar,

Nygammal medlem här (ifrån tiden då det hette imprezaforum) som dessvärre inte varit online på ett tag (sålde min STI 03 då första barnet kom och barnvagnen inte gick in i skuffen och ersatte den med en Legacy ).

Har kvar samma Legacy (my05) och har på senare tid märkt att den gungar lite väl mycket vad gäller fjädringen.

Det är en "lågmilare" (9500 mil) som jag bytt avgassystem på eftersom orginalet bestämde sig för att rosta sönder (ersatt med ett tysktillverkat dito).

Hursomhelst, på senare tid så har jag börjat känna att bakpartiet börjat "slå igenom" vilket fått mig att fundera på om det inte är dags att byta ut stötdämparna (eller fjädrarna??). Det jag funderar på är egentligen hur jag kan få en lagom stum fjädring och dämpning, utan att behöva sänka bakvagnen på köpet? Är det möjligt?

Det får gärna vara relativt stumt, men helst inte kräva njurbälte. Vad är bäst att sikta på (tillverkare/modell)?
Svara med citat

Gammal 2018-07-20, 21:43
Pubbes avatar
Pubbe Pubbe är inte uppkopplad
Urabus Driver

Reg.datum: jun 2003
Standard

Jag bytte till Sachs dämpare och förstärkta Lesjöfors fjädrar i vår Legacy -04 för ett antal år sedan och det blev stor skillnad, inga genomslag längre. Vill minnas att jag köpte det ifrån Autoexperten, men det borde gå lika bra att beställa via någon av de "tyska" nätbutikerna.

Skickat från min F3112 via Tapatalk
Svara med citat
Gammal 2018-07-21, 12:50
ledans avatar
ledan ledan är inte uppkopplad
Fresh out of the box

Reg.datum: jul 2018
Standard

Tusen tack för det tipset. Har en Autoexperten-verkstad nära där jag ändå brukar lämna in bilen så de får ta en kik på detta också.

Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:20.