Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-08, 12:54
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd

Reg.datum: aug 2007
Standard Subaru Legacy 2.0R '06, rostskydd + ANNAT

Ny projekttråd igen då.. Fast denna gången är det inte min bil även om jag letade upp den och skötte prutandet.. Det är min snälla lilla mor som behövde bil och såklart skulle hon ha riktig bil då. Det blev en Subaru Legacy 2.0R årsmodell 2006 med 4100 mil på mätaren i ett mycket bra skick, dom flesta skulle nog kalla den för nyskick. Men som vanligt så finns det ju alltid rost där man inte ser så det var bara att dra igång med denna bilen också... Det hade vi kommit överens om innan köpet så morsan är helt med på det.

Första steget är att plocka bort alla plastsköldar som sitter på en sån här kärra, och det är en del det.. Innerskärmar sitter det ju både fram och bak, bort med dom! Undertill sitter det 2 stora plastsköldar på golvet, och 2 mindre för att skydda bränsletanken, och såklart plastskyddet under motorn. Allt ska bort! Många plastclips att få bort.

Sidokjolarna och "hundbenen" (plastskydden mellan bakdörr och hjulhus) plockades också bort. Bakom all plast döljer sig enorma mängder blöt sand och skit trots endast 4100mil.. Rena drömmen för rosten.

Nästa steg är en ordentlig tvätt av så mycket man kommer åt, jag använder Scholl Concepts SPAM rengöringsmedel, spraya på rikligt och låt verka, för att sedan tvätta noga med högtryck.

Längre än så har jag inte kommit än, jag rev ner bilen igår och det tog 4-5 timmar från att ja körde in i verkstan tills att jag var färdig och påväg hem. Tyvärr har jag ju ingen tillgång till riktig 2/4 pelar lyft så det är lite jobbigare då.

Nästa steg blir att börja slipa rosten i hjulhusen och bottenplattan, epoxigrund kommer givetvis användas och topplacken kommer vara samma som jag använt på mina bilar, 2 komp polyutheran. Hagmans T03 tunnflytande komemr sprutas i alla balkar och hålrum och även penslas på i hjulhus och bottenplatta, och sen slutligen Hagmans F40 tjockflytande på alla ytor.

När bilen är klar undertill så ska den poleras och lackskyddas av Impreza112 med liknande produkter som min Legacy.

Avgassystemet var lite halvdassigt så ett rostfritt från Simons förtjänar den: http://www.simons.se/Katalog/SUBARU/...em_exhaust.htm

Dragkrok kommer antagligen också monteras, och bilen kommer få ärva mina gamla Impreza WRX fälgar när det är dags för däckbyte.

Måste tillägga att väghållningen är äckligt bra för att vara en standardbil, och bilen är faktiskt rätt pigg trots 165hk. Fin komfort har den också, och jag tycker modellen är riktigt snygg!

Bilder kommer framöver...
Svara med citat

Gammal 2013-03-08, 14:32
FeAs avatar
FeA FeA är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: maj 2004
Standard

Du är riktigt, riktigt sjuk du... 😉😍
Svara med citat
Gammal 2013-03-08, 16:57
Mumins avatar
Mumin Mumin är inte uppkopplad
Godlike!

Reg.datum: maj 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av FeA Visa inlägg
Du är riktigt, riktigt sjuk du... 😉😍
^^^^^

-------------------------------------------------------------------------------
Impreza 2.5 GT Kombi -00
274hk 482nm!
"Done is done can't be undone"
Grängesberg 2011 - 01:10.328
-------------------------------------------------------------------------------
SSC #1446
Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 00:52
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Nejdå, man ska vara snäll mot sin mor och min mor vill inte åka i en bil som sakta men säkert rostar bort. Och jag vill inte se en sån fin bil bli en dynghög heller.

Ett råd till alla som köper ny Subaru eller för den delen annat märke utan fungerande rostskydd (typ alla utom Volvo dvs), gör seriös rostskyddsbehandling DIREKT även bakom alla plastskydd, annars är man snål som fan och rätt dum i huvudet. Denna Legacyn hade varit i ett helt annan skick om gubbjäveln som köpte den från början hade gjort det.

Ikväll har jag jobbat på rätt hårt, men det tar tid.. Båda bakre stötdämparna är bortplockade för att komma åt infästningen för dom i karossen, vilket också ledde till att bagagerumsinredningen blev bortplockad för att kunna lossa dom, inne i bagagerummet kommer den vanliga oskar-behandlingen ske med epoxigrund mellan inner och ytterskärm och sen dränka insidan på bakskärmen och skarven med Hagmans T03 tunnflytande rostskydd. Bakre stötfångaren ska också åka bort imorgon när jag har en extra gubbe som hjälp för att lyfta av den.

Lite bilder då:

Golvet där plastsköldarna sitter

Det hade börjat komma rost nere vid tröskeln i båda hjulhusen bak, och anledningen är att smuts samlas bakom innerskärmen just på det stället, fuktig smuts = rost....

Det värsta bortslipat, det ska slipas mera.

Även där stötdämparna är monterade så börjar det krypa, sprutkittet har jag skrapat bort, mycket mera slipning ska ske här.

Andra sidan där jag varken skrapat bort sprutkitt eller slipat nåt alls.
Svara med citat
Gammal 2013-03-09, 01:30
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Dom här passar ju, ska man kasta på dom tro...........

Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 00:04
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Stötfångare och avgassystem åkte bort idag, och jag har nu kommit till insikt hur sanslöst bra skick min Legacy RS var undertill med tanke på ålder/miltal jämfört med denna som är mycket nyare och gått 20000mil mindre... Obehandlat + vinterväglag = fyfan.....

Undertill, mycket jobb kvar...

Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 10:12
rallyjohans avatar
rallyjohan
Guest

Standard

Rost är lättare än plåt
Svara med citat
Gammal 2013-03-10, 12:15
Manors avatar
Manor Manor är inte uppkopplad
Forum Dinosaur!

Reg.datum: dec 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar90 Visa inlägg
Stötfångare och avgassystem åkte bort idag, och jag har nu kommit till insikt hur sanslöst bra skick min Legacy RS var undertill med tanke på ålder/miltal jämfört med denna som är mycket nyare och gått 20000mil mindre... Obehandlat + vinterväglag = fyfan.....
När man ser dina bilder så blir man än mer övertygad (och lycklig) att jag satsade en rejäl slant på ett extra rostskydd på Rostskydds Metoder. Det känns Outbacken värd .
SSI #9
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 12:41
OzOs avatar
OzO OzO är inte uppkopplad
World Posting Champion!

Reg.datum: mar 2009
Standard

Om jag nån gång ska köpa en till bättre beggad bil - då får det bli en Oskar90-fierad en! Du borde öppna eget....

Keep it up!
Aktiv medlem i SSC #002 - SSI #002 - One Careful Owners Club #002-99
Garaget: Impreza GT -99 Forester T/TB -97Forester XT -06Ford -64Ford F150 HD
Snabbast i stan? Flest hästar i stallet? Vem bryr sig... ba' åk och va gla'!
Svara med citat
Gammal 2019-12-31, 20:36
Kigge90s avatar
Kigge90 Kigge90 är inte uppkopplad
Fresh out of the box

Reg.datum: dec 2019
Standard

Grymt Jobbat, jag har lite samma sjuka ide, dock kan jag lägga 4-8 timmar på tvätta rent min bil. så borde rent fixa rosten om jag bara får tummen ur.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:37.