Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-09-17, 21:45
lunkans avatar
lunkan lunkan är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: jun 2003
Standard klockan det i bak vagnen??

Våran Forester STI -04 har börjat "klonka" bak, hörs bara vid låg fart när vägen är lite ojämn. Hissade upp vänster bakhjul och redan där tyckte jag det var konstigt, karossen lyftes men däcket var kvar i backen bra länge!! Kan det vara dämparen som är slut?
Svara med citat

Gammal 2015-09-17, 23:22
Anderssons avatar
Andersson Andersson är inte uppkopplad
Regionsansvarig Syd

Reg.datum: apr 2006
Standard

Ljudet uppstår när dämparen växlar mellan gas och olja. Går att smörja med teflonfett men kommer tillbaka efter en stund igen.

"Skjut inte upp det till morgondagen som du kan skjuta ner idag!"

Nu: Forester 2,0D XE -13
Gamla trotjänare:
Impreza STi -04, Forester 2,0D XE -09, Impreza STi -08
Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 20:38
lunkans avatar
lunkan lunkan är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: jun 2003
Standard

Ok.. Men hur kommer det sig att jag kunde hissa upp bilen så högt innan däcket lämnade marken? Använde original domkraften och hissade upp den till nära max och då var däcket max 1 cm ovanför marken....
Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 22:56
KingCons avatar
KingCon KingCon är inte uppkopplad
Scooby Junior

Reg.datum: aug 2015
Standard

Stötdämparen håller ju inte bilen i luften utan det är ju fjädern som hindrar bilen från att sjunka ihop. Stötdämparens uppgift är att dämpa/ta bort gunget som uppstår i fjädern när man kör i ojämnheter. Så utan stötdämpare så fortsätter bilen gunga långt efter du kört över en ojämnhet. I ditt fall när du hissar bilen så dras stötdämparen ut i sitt längsta läge och fjädern sträcks ut tills den inte längre belastas. När domkraften höjer bilen mer än fjädern är hög. Sitter inte fjädern fast så står den ju löst i sitt nedre fäste. Så när stötdämpaten är i sitt längsta läge så har bilen fjädrat ut så långt den kan och först då lyfter hjulet från marken. Vet inte om min förklaring är begriplig men jag har aldrig hört att hjulet lyfter senare pga en dålig dämpare.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.