Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-02, 15:20
abacuss avatar
abacus abacus är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2006
Standard

Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge
Svara med citat

Gammal 2015-12-02, 19:15
kribbes avatar
kribbe kribbe är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jan 2013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abacus Visa inlägg
Ingen motor kännare på 100 mils håll men det ser ut som den drar upp olja. Dåliga ringar med andra ord.

skickat ifrån Samsung Galaxy S6 Edge
Det är lite det jag är orolig för. Den tar ju onormalt mycket olja tycker jag. Kan var att felet ligger här. Bilen har varit på en långtur nyligen när syrran lånade bilen. Efter där började den jävlas. Kan vara att den slet till det sista då?
Gammal 2015-12-12, 12:12
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Idag kom domen från verkstaden.
Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med
Gammal 2015-12-16, 17:37
SmilesPerHours avatar
SmilesPerHour SmilesPerHour är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jun 2015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kribbe Visa inlägg
Idag kom domen från verkstaden.
Det var som det misstänktes när 4:an stift såg ut som det gjorde och att den tog så mycket olja.
Kolvringarna är antagligen slut så motorn behöver bytas ut eller renoveras.

Så vad är åsikterna om detta här. Det bör nästan vara bättre/billigare att renovera motorn väl? Då vet man att där är nya packningar och sånt i hela motorn. Man vet ju aldrig hur en begagnad ser ut inåti

Eller tänker jag fel. Beror ju såklart på hur denna motorn ser ut invändigt med
Motorn måste till en motorrenoverare och tas isär för att de ska kunna ge svar på dina frågor.

Är det endast kolvringarna som är dåliga borde det inte vara nåt större jobb att fixa.

Men mäter dem och finner att cylindrarna är slitna dom med så kan det behöva honas och nya kolvar på det.

Sen kan man ju fråga sig om dåliga kolvringar är symptomen av ett annat problem.
Svara med citat
Gammal 2016-03-08, 22:11
_bystrom_s avatar
_bystrom_ _bystrom_ är inte uppkopplad
Fresh out of the box

Reg.datum: sep 2006
Standard

Har du fått någon rätsida på motorn?
Jag har just haft samma bekymmer på min GT, började med dåliga ventiltätningar och fortsatte med kolvringarna och en honing eftersom den blankslitit loppen.
Svara med citat
Gammal 2016-03-09, 21:56
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Glömt att uppdatera här
Hade bilen inne på verkstad. Han sa vad det har kommits fram till i tråden ungefär. Cylindern närmast förarplatsen drar sannolikt igenom olja genom kolvringarna.

Bilen är avställd för tillfället. Blir sönderplockning till sommaren för att se exakt vad som är sönder.
Jag kommer ju helrenovera motorn och byta alla slitagedelar invändigt om jag nu ändå ska ha isär motorn.
Gammal 2016-06-26, 16:36
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Ny uppdatering. Motorn sönderplockad. En ventil till avgassidan har det gått av en bit av (en tiondel av ventilen kanske) och en massa olja i cylindern.
Hur fungerar det i motorn då? Den har ju tagit massa olja. Blir feltrycket i cylindern med en konstant öppen avgasventil att det trycket ut olja någon annanstanns.
Verkar inte vara fel på kolv ringarna eller kolven. Har hällt tunn olja i cylindern med motorn på sidan och det har inte sjunkit nu på en timme.
Gammal 2016-07-02, 08:50
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Efter lite efterforskning på nätet så har jag kommit fram till att om en ventil står öppen hela tiden så suger motorn ner olja från toppen.

Rätta mig om jag har fel.

Vill ju vara säker på att detta är orsaken till den höga oljeförbrukningen innan jag sätter ihop motorn igen
Gammal 2018-07-19, 19:46
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Livar upp min tråd igen.
Lite rädd för att snålheten och viljan att skruva ihop motorn igen kostade att jag får skruva sönder igen.

Bilen fungerade bra ett tag. Men på senare halvåret då går motorn hackigt på lägre varv.
På samma stift (närmst föraren) så är det blött svart nu , men även fastbränd svart goja om jag kör för länge utan att byta stift medan de andra ser fina ut. Också väldigt hög bränsleförbrukning.
Min rädsla nu är att jag skulle bytt kolvringar också när motorn var nere då jag tror att dom skickar olja till cylindern.

Ska se om jag får ditt en kompprovare med och kolla komp.

Gissar jag rätt eller kan där vara nåt annat. Har skiftat spridare med då jag fick tips om en kass spridare skickar för mycket bensin kan stoppa igen stiftet.
Gammal 2018-07-19, 20:12
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Gammal 2018-08-20, 07:22
kribbes avatar
Imprezzed Driver!

Standard

Lite trött på bilen och pallar inte renovera igen.
vilka motorer passar i forester s Turbo 99?

Söker man på laga och bildelsbasen på regnr kommer även icke turbo bilar upp. Är motorerna samma i bilarna förrutom databox och kanske spridare.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.