Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-12-07, 08:18
Fladrics avatar
Fladric Fladric är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!

Reg.datum: okt 2010
Standard

Fick mig nån timme igår kväll med bilen, gjorde klart tryckrören på kalla sidan för svetsning. Blev rätt bra tillslut, fick en rörkap från Biltema i tidig julklapp av min far då det var halvsvårt och tog väldigt lång tid att kapa rören med rätt vinkel för hand... Blev mycket enklare med kapen! Tog tyvärr inga bilder på rören när de var "klara", ska få hjälp att svetsa ihop dem ikväll så kommer förhoppningsvis bilder när de är på plats!

Började även fundera och klura på varma sidan, var svårare där då turbon får lite udda vinkel när den är roterad.

Fick dock tips om ett tryckrör mellan IC och insug från en -98 Saab 9-5 som om jag har tur är väldigt nära det jag behöver! Får tag i ett sådant ikväll så hoppas att det ska lösa dragningen på ett bra sätt.
"If in doubt, flat out", Colin Mcrae
Svara med citat

Gammal 2016-12-07, 23:41
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Har insett att jag ska skaffa mig ett fäste till gopro eller liknande så man kan få några bra filmer är ju nästan ett måste! Finns faktiskt lite film på bilen från förra ägaren som körde tävling i februari:

https://youtu.be/cY_7GZvhqdI

https://youtu.be/LmycXJ7ZnhI

Har ikväll fått hjälp med svetsning av tryckrören, blev helt ok! Var svårsvetsat då materialet var lite förorenat bitvis

Provmonterade efter det blev klart och det passar riktigt bra! Är nöjd med resultatet ska montera IC:n med samma sorts gummikuddar som vanliga kylaren står på så den inte står direkt mot karossen, dock inte livsnödvändigt inför mappningen.

Här kommer lite bilder på hur det blev! Saknas några silikonslangar som jag inte hade tänkt mig behöva

Som synes användes en del av Saab-tryckröret, passade perfekt insåg även att mina nya telefon tar riktigt bra bilder!

Hade tänkt göra rören utan skarvar mitt på men insåg att jag vill ha det utifall man kör in i nått så IC:n kan röra sig längs med bilen en aning utan att rören ska böjas! Därav att det är en skarv mitt på rören

Imorgon ska jag ta tag i avgasröret och svetsa dit v-bandsklammer så det blir smidigt att monter
Svara med citat
Gammal 2016-12-14, 23:47
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hej!

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade något, mest för att jag inte tagit några bilder när jag varit i garaget

Är i alla fall klar med det mesta så blir uppstart imorgon efter jobbet! Sen ska det varmköras och se så att inget läcker och sen oljebyte samt i med nya stift

Har en bild från igår då jag fick ett uttag för insugstempgivare samt dump svetsat i tryckrören.

Har även en bild på v-bandsklammer på avgasröret just innan det blev svetsat... Är tyvärr allt jag har att komma med i bildväg

Har dock hänt mycket mer än bilderna vill visa, har fått bra hjälp från kompisar samt min far! Har bytt bränslepump, roterar och monterat turbon, monterat alla tryckrör samt kylaren i sin nya position. All el är dragen och Linket uppkopplat mot dator och allt verkar lira som det ska. Blir nog en lång kväll imorgon och en kort natt, lämnar Umeå ca kl 05:00 på fredag morgon!

Hoppas att allt funkar som det ska, kommer en liten uppdatering imorgon kväll om hur det gått

Senast redigerad av Fladric den 2016-12-14 klockan 23:51.
Svara med citat
Gammal 2016-12-15, 08:17
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor

Reg.datum: mar 2009
Standard

Blir kul att se vad de fixar för sifforor och jhur bilen kommer bli efetr mappning.
Nu har väl Motornord mappat en hel del link dom borde kunna sprutet alla fall
Sedan är ju frågan hu dom är att mappa rallybilar/subarus.
Per är nog den som är enskilt bäst på mappa rallybilar, men det kommer nog bli bra mycket bättre än det var
Svara med citat
Gammal 2016-12-15, 08:24
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnis Visa inlägg
Blir kul att se vad de fixar för sifforor och jhur bilen kommer bli efetr mappning.
Nu har väl Motornord mappat en hel del link dom borde kunna sprutet alla fall
Sedan är ju frågan hu dom är att mappa rallybilar/subarus.
Per är nog den som är enskilt bäst på mappa rallybilar, men det kommer nog bli bra mycket bättre än det var
Ja, det ska bli väldigt spännande!
De är ju bekanta med styrsystemet i alla fall så tänker att det bör bli bra

Tror det kommer bli betydligt bättre än det var, enda begränsningen för tillfället är att jag drog på mig en hyfsad förkylning i söndags så har varit rätt seg hela veckan... Hoppas orken räcker i mål
Svara med citat
Gammal 2016-12-19, 13:26
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hej allihop!

Hade som sagt mappning i fredags, gick sådär... Hade massa strul med trasiga kontaktstycken i tanken som gjorde att pumpen inte gick samt att jag i slutet på torsdag kväll stod helt utan gnista! Klockan sprang iväg så jag fick tyvärr ställa in resan till Motornord.
När jag lämnade bilen på torsdag kväll såg den ut såhär:

Hann klart med allt så det kändes bra, lite strul med passform på avgassystemet (kommer bygga ett nytt då det befintliga är så blästrat av grus, knappt någon plåt kvar).
Min förkylning jag dragits med (och fortfarande dras med) gjorde att jag var ledig fredagen och ändå tog mig en tur till Sundsvall för att hämta min Samsonas-dogbox

Vilade under helgen med lite isbanekörning med Outbacken och gav rallybilen ett nytt försök igår kväll.
Visade sig att MAF-kontakten och kontakten till tändförstärkaren är exakt likadan! Eftersom jag inte använder MAF:en längre hade jag råkat blanda ihop kontakterna... Kopplade in rätt kontakt och vips slog den igång lyckan var total

https://youtu.be/AAnFkLNoG2s

Varade dock inte lika länge som jag ville då röret som förser turbon med olja hade ett rätt stort hål i sig så den tömde 1 liter olja på golvet... Med andra ord lika bra att jag inte fick igång den och åkte till Sundsvall!

Nästa steg är A-besiktning på onsdag, ska göra nya stänkskydd som är större då det är nya regler för året. Tänkte även byta röret så att bilen går att köra, är enklare att lasta då! Måste lös med turbon igen för att kunna byta röret med det ska gå fort nu när den varit lös

Ny mappningstid i mitten på januari, vi jobbar vidare!
Svara med citat
Gammal 2016-12-20, 08:14
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hej igen

Tog mig nån timme igår i garaget och bytte tryckledningen för oljan till turbon. För att få lös banjobulten ur blocket blev jag tvungen att plocka fästet till uppipen så det slutade med att jag rev lös turbo, avgassystem samt styrsevopump för att komma åt :P Var ju lättskruvat i alla fall då allt varit löst
Hade strul med insugsröret under insuget, måste skaffa en ny slang mellan turbo och röret då den nuvarande är sprucken i kanten och väldigt svår att styra på.

Tog även en bild under huven med bilen i kördugligt skick! Har en del fix kvar och ska försöka tvätt upp så gott det går. Startade bilen och hade inga läckage den här gången, skönt

Fick hjälp av min far att göra stänkskydd, dem blir grymt stora enligt det nya reglementet! Får vara max 5 cm mellan nederkant stänkskydd och mark samt att dem ska sticka ut mellan 30-50 mm utanför skärmkanten och 100 mm innanför hjulhuset. Tog ingen bild då vi inte hann klart, fixar en bild ikväll då vi ska lasta bilen inför besiktningen imorgon Ska lägga en stund ikväll på att justera till mappen så den går att köra, går grymt fett för tillfället!
Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 08:40
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hejsan!

Hann klart med det mesta inför besiktningen igår. Hade lite klurigt att få bilen att gå på tomgång, jag och en kompis stog och kliade våra huvuden ett tag! Bilen startade och gick i ca 5-10 sekunder, sen började tomgångsmotorn försöka justera tomgången men bilen fick ingen soppa så den gick snålt och dog. Efter lite test fick vi den att gå efter att vi justerat upp hela bränslemappen samt lagt på lite mer soppa på kallstartspåslaget Nu går den men tomgången ligger rätt högt (ca 2000 rpm) även när den gått upp i temp. Hann inte kolla tändningens läge så gissar att den ligger lite fel så att tomgången blir för hög Är lite bökigt att strobea tändningen när man har separata tändspolar!

Åter till bestiktningen, gick bra, fick några anmärkningar men inget allvarligt Här kommer lite bilder från kvällen:

Som synes finns det lite ytrost undertill, kommer slipa ner och lacka det under vintern är planen. Ser värre ut på bild än det är i verkligheten, har blivit blästrat under åren av stensprut

En av anmärkningarna var att hjullager höger fram var dåligt vilket var bra, hade aldrig upptäckt det annars! Båda bakre dämparna fuktar så kommer nog åka på att renovera alla dämpare (ska jag liks byta lager fram ska den dämparen lös också) innan jag åker nån tävling, hade tänkt köra den här vintersäsongen innan renovering men nu blir det nog inte så

Slutligen några bilder på bilen ute i mörkret:

Nu blir det ett litet juluppehåll i garaget, god jul alla
Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 11:22
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor

Reg.datum: mar 2009
Standard

Va har du julledigt från garaget

Kul att besiktningen gick bra, skulle fimpa tomgånstyrningen coh ställa tomgång med fast fast spjäll. Sedan kan du köra als via solenoid istället för tomgång
Och om du får mappat cool down idle så funkar tomgånen alldesles utmärt utan nått spjäll
Du behöver väl inte klar några avgaskrav
Svara med citat
Gammal 2016-12-22, 11:30
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kvarnis Visa inlägg
Va har du julledigt från garaget

Kul att besiktningen gick bra, skulle fimpa tomgånstyrningen coh ställa tomgång med fast fast spjäll. Sedan kan du köra als via solenoid istället för tomgång
Och om du får mappat cool down idle så funkar tomgånen alldesles utmärt utan nått spjäll
Du behöver väl inte klar några avgaskrav
Hahaha ja, order från min bättre hälft

Ja, det var skönt. Är lite småsaker att åtgärda samt att den skulle fått sig lite färg undertill men skönt att ha en bil som är godkänd

Ja jag har haft planer på det. Fick bli såhär för tillfället!
Aha, du tänker att man kan använda tomgångsmotorn istället för spjället för ALS?
Vad menas med cool down idle? Kopplar jag bort tomgångsmotor hade jag tänkt köra tomgång på spjäll med ställskruv bara reglering via tändning istället!
Nej precis, inga avgaskrav... Ska vara SBF-godkänd katalysator men på min bil sitter den längst bak så gör inte så mycket nytta om man inte kör med ALS
Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 10:41
Igges avatar
Igge Igge är inte uppkopplad
Regionsansvarig ÖST

Reg.datum: okt 2011
Standard

Fortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.

Har du fortfarande problem med tomgången?
Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min?

Har: Impreza WRX STi PSE '04 & GT '98
Haft: Impreza GT '99 & WRX STi JDM blob '01?
Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 10:56
LegacyLarsas avatar
LegacyLarsa LegacyLarsa är inte uppkopplad
Regionsansvarig Värmland&Dalarna

Reg.datum: jun 2003
Standard

Trevlig läsning som jag givetvis följer!
Legacy 2.5 GT Limited -06 Rättstyrt direkt från Amerika -vevlagerras
Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 12:50
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Igge Visa inlägg
Fortfarande grymt frän bil, även om jag varit dålig på att kommentera på sistone.

Har du fortfarande problem med tomgången?
Vill du att jag ska jämföra och se hur det är ställt på min?
Kul att höra

Nja jag fick till den hyfsat, har dock inte kollat tändningen än så tomgången ligger på ca 1800 rpm så är lite svårt att säga om den fungerar som den ska innan tändingen är kontrollerad Jag har inte rört inställningarna på tomgången, bara justerat mapparna för post crank enrichment och warm up enrichment och sen har det funkat! Men om du vill får du gärna kolla hur din är inställd, visst har du originalsystem?

Citat:
Ursprungligen postat av LegacyLarsa Visa inlägg
Trevlig läsning som jag givetvis följer!
Tackar! Är kul att dokumentera tycker jag, då har man till sen också
Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 13:16
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Min motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 13:27
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Min motorstyrning är original, bortsett från linket och spridarna om man räknar dom

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Aha, du har Link, det tänkte jag inte på Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI
Svara med citat
Gammal 2016-12-23, 13:30
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fladric Visa inlägg
Aha, du har Link, det tänkte jag inte på Då får du hemskt gärna kolla hur ditt är inställt, kul att jämföra Har du varit och rört nått i inställningarna? Annars är de väl samma som grundmappen för en STI
Jodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel'a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin

Svara med citat
Gammal 2016-12-26, 08:36
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Jodå en del pill är det, förvisso en del saker för etanol men min ska ju flexifuel'a så borde gå att tolka hur den sköter sig på bensin
Ok, låter kanon
Ska försöka få bilen mappad under januari har jag bestämt, beror dock på hur jobbet påverkar fritiden
Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 08:47
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hej!

Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen... Har två alternativ:

1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.

2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.

Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo...

Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.

Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger... Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!

Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår
Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 09:06
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Citat:
Hej!

Har funderat lite av och till under julen hur jag ska göra med mappningen av bilen... Har två alternativ:

1. Göra klart det sista på bilen, åka till Motornord och mappa den på 98 med originalturbo och originallåda. Detta gör att jag har bäst chans att ha en färdig bil till första tävlingen i februari.

2. Byta till dogbox, byta utväxling i bakdiffen, köpa en större turbo (tänker Holset HX30 eller om jag känner mig rik en Borg Warner EFR 6258) med 34 mm restriktor, bygga om lite tryckrör samt avgasystem, byta till mina 810 cc spridare och åka till Motornord och mappa på E85. Innebär mer jobb och bilen kommer mest troligt inte vara klar till februari.

Fördelen med att mappa på E85 direkt är att jag slipper mappa ännu en gång när jag senare vill köra på E85, pengar som då kan läggas på en ny turbo...

Fördelen med att mappa den som den står är att jag får komma igång och köra och få mil i bilen.

Det smartaste ekonomiskt är självklart att ta alternativ 2 då jag slipper mappa två gånger... Men samtidigt är det viktigt att komma ut i skogen så fort som möjligt och få erfarenhet!

Detta blir en karamell att suga på tills efter nyår
Du har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2

Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 11:21
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Du har ju klarat allt annat i ett sånt tempo att jag röstar på alternativ 2
Hehe, tackar Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner...

Dock är såklart alternativ 2 lockande Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra
Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 12:54
Igges avatar
Regionsansvarig ÖST

Standard

Citat:
Hehe, tackar Jobbet kommer kräva rätt mycket under januari känner jag på mig så får se om jag hinner...

Dock är såklart alternativ 2 lockande Ska se om jag kan få hjälp med avgassystemet och uppipe. Kommer köra med original uppipe med en adapter för att det är enkelt med originaldelar samt att jag ändå måste få upp turbon en aning för att det ska passa bra
Antar att det blir roterat då, eller?
För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?

Åtminstone de stora:

Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?

Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 13:40
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Antar att det blir roterat då, eller?
För EFR-aggregaten är väl ganska långa av sig?

Åtminstone de stora:

Iofs skaffade väl PE ett BW-aggregat, har du pratat med honom om hur han gör?
Ja det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.

Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också...
Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 16:34
TomKs avatar
TomK TomK är inte uppkopplad
Posting Guru!

Reg.datum: apr 2010
Standard

Citat:
Ja det blir roterat, slipper jag jäklas med insugsrör under insuget och liknande! Hehe jo, de är rätt långa! Tror dock att en 6258 är kortare men är skillnad absolut.

Jag har varit i kontakt med honom! Blir nog en Holset HX30 till att börja med, billigare om den skulle gå sönder också På GIK kostar en EFR 6258 ca 15000 kr och en HX30 får jag tag på för ca 6-7000 kr här i stan Sen ska man göra en restriktor som ska dit så det är några kronor där också...
Kan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.

Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.
Svara med citat
Gammal 2016-12-29, 22:11
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av TomK Visa inlägg
Kan bara säga att om du har råd så satsa direkt på ett EFR aggregat.
Du kommer knappast bli besviken, jag kör med 8374 och det spoolar så jäkla snabbt och levererar bra med pulver.. HX30 är stenålder om man jämför mot EFR enda nackdelen är väl storleken men det är rejäla grejer istället.

Kolla med Stefan på JapTuning vad du får ge för ett EFR, klubb medlemmar har rabatt.
Ja, det är riktigt fina aggregat har en bekant som åker med ett i sin Supra med Saab-motor, grymt spool på en 2.3 liter 4:a med 710 hk och 830 Nm på hjulen så vet vad de går för! Dock har en från Sävar utanför Umeå fått till riktigt fina register med HX30 och restrikor så har inte bestämt mig helt

Fördelen med EFR är att jag sparar pengar på en dump som är vettig så egentligen är aggregaten inte så blodigt dyra måste fundera ut en lösning på restriktorn bara...
Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 08:14
Fladrics avatar
Po(STi)ng Demon!

Standard

Hej och gott nytt år!

Har nog beslutat mig för att köra på alternativ 2, turbobyte samt E85

Första tävlingen jag tänkt köra var den 4 februari men har några bekanta som gifter sig då så det sket sig med tävling... Nästa tävling är 18 februari vilket gör att jag har 2 veckor till att få bilen i ordning! Så då tycker jag att jag ska hinna med allt

Blir som det ser ut en HX30 till att börja med, känns som rimliga pengar och ett tåligt aggregat som håller i längden! Tror säkert en EFR håller också men är ändå sådan prisskillnad att jag vill prova med en HX30 först Går alltid att bygga om senare om jag inte blir nöjd!
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:43.