Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-22, 18:53
Bumble bees avatar
Bumble bee Bumble bee är inte uppkopplad
Scooby Junior

Reg.datum: jan 2011
Standard Sipa bort rost - grundmåla - Tips sökes

Kändes inte som något modellspecifikt det här men Imprezan ska få lite kärlek på bakskärmarna. Det har rostat lite och lacksläpp som följd, kanske 5cm per sida men plåten är fortfarande duglig så jag tänkte försöka bättra på det hela. Det viktiga är naturligtvis att få bort all rost vilket kan vara svårt i porerna med vanligt slippapper, blästring hade väl varit optimalt. Nu råder det dock brist på sådan utrustning för mig samt lite mekigt att få till bra runt kanter med enklare utrustning, tror jag.

Finns det något bra medel, syra eller liknande man kan använda som går att få tag på i handeln för en lekman? Alltså slipa först för att sedan gå på med något medel för att få plåtrent ner i porerna?

Nästa fundering är vad man lägger på först, back in the days när jag själv skruva så jobba jag med en sjörövare som hade någon (förbjuden?) båtfärg för metallskrov och skulle stå emot det mesta. Något tips gällande detta då jag inte har kvar dessa uppgifter? Ska/kan man spackla på grundfärgen och om inte är det något särskilt spackel som rekommenderas för att förhindra rost?
Svara med citat

Gammal 2011-03-22, 19:47
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd

Reg.datum: aug 2007
Standard

Hej!

Ståltrissa eller 3M Scorth Brite har funkat kalas för mig på den lilla rosten jag har slipat, ståltrissa tar hårdare så den kanske är bättre för grövre rost. Slipa typ 5cm extra runt området där det är rostigt för att se att det inte sprider sig under lacken. Håll tummarna att det inte är genomrostat, typ som det visar i den här tråden: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=88769 Tyvärr lär det väl vara nåt åt det hållet om du har otur..

Sedan är det epoxiprimer som gäller, lackfirmor använder etsprimer/syraprimer endast för den har snabb torktid, epoxi är bättre men tar ca 1 vecka att härda i normal temperatur. Använd inte någonsin nån 1 komponents dynga på sprayburk, det är skit. Jag har använt Hagmans variant av epoxi som heter CA primer, väldigt många seriösa nissar använder och lovordar den. Finns såklart andra fabrikat men Hagmans kan du köpa som privatperson iaf.

Spackel vet jag ingenting om, jag hatar spackel. Rostätare har jag provat nån som farsan fick av en kollega på jobbet som tydligen skulle vara kanonbra, på rostporer gör den knappt nån nytta, däremot bagageöppnarhandtaget inne kupén var riktigt rostigt och där åt rostätaren upp mycket gravrost.

Glöm inte att riva bort stötfångaren, är skärmarna synligt rostiga lär det inte vara vackert bakom stötfångaren tyvärr.
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 19:55
Bumble bees avatar
Scooby Junior

Standard

Toppen, tack för tips! Härda en vecka var ju dock ett straff... hmm jaja får försöka klura ut något =)
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 20:21
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bumble bee Visa inlägg
Toppen, tack för tips! Härda en vecka var ju dock ett straff... hmm jaja får försöka klura ut något =)
Fast den torkar rätt fort på ytan, men den är ju lite småmjuk innan den har härdat riktigt, sen blir den stenhård. Mellanslipa kan man göra efter ett par dagar, lite segare bara.
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 20:40
johan_gts avatar
johan_gt johan_gt är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: mar 2009
Standard

Hagmans CA primer är riktigt bra.
Målade mina hjulhus med detta och missade att bodyspruta en liten centimeter och primern såg som ny ut efter ett år.
Tror knappt att många andra primrar hade klarat att stå imot sten salt och tårar i hjulhuset.

Minns inte att den var så seg på att torka, men en tråkig färg att få i håret iaf :P.
SSC#1517
Impreza GT MY98 http://www.garaget.org/?car=38287 Älgskadad
Impreza WRX STi 08 http://www.garaget.org/?car=268087
Svara med citat
Gammal 2011-03-22, 22:57
Bumble bees avatar
Scooby Junior

Standard

Ska nog få till, det har två bilar än så länge att röra mig med men det är ju svårt att vara utan nöjet med subban =) Men men mc´n får nog bekänna färg snart så då kan man nog klara sig en vecka kanske.
Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 23:58
Vios avatar
Vio Vio är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jul 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar90 Visa inlägg
Sedan är det epoxiprimer som gäller, lackfirmor använder etsprimer/syraprimer endast för den har snabb torktid, epoxi är bättre men tar ca 1 vecka att härda i normal temperatur.
Om din epoxiprimer tar en vecka att härda så har du glömt att slå i härdare..
Gammal 2011-04-07, 00:38
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vio Visa inlägg
Om din epoxiprimer tar en vecka att härda så har du glömt att slå i härdare..
Öh nej, den torkar på nåt dygn men det tar runt en vecka för den att fullt härda ut, står väl till och med på burken att den härdar fullt efter 10 dagar i 20+ grader... Mitt garage håller runt 15 grader. Man märker det mest vid slipning, innan den har härdat 100% så "klumpar" och segar den mer än när den är helt härdad och bara dammar.

Hade man inte haft i härdare så hade den ju inte härdat efter en vecka heller..
Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 08:28
Vios avatar
Vio Vio är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!

Reg.datum: jul 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar90 Visa inlägg
Öh nej, den torkar på nåt dygn men det tar runt en vecka för den att fullt härda ut, står väl till och med på burken att den härdar fullt efter 10 dagar i 20+ grader... Mitt garage håller runt 15 grader. Man märker det mest vid slipning, innan den har härdat 100% så "klumpar" och segar den mer än när den är helt härdad och bara dammar.

Hade man inte haft i härdare så hade den ju inte härdat efter en vecka heller..
Du ska ju dock inte slipa en epoxiprimer, utan om du behöver jämna till ytan så ska du ju lägga slipgrund först, slipa den och sen lacka..
Gammal 2011-04-07, 09:47
Oskar90s avatar
Avstängd

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vio Visa inlägg
Du ska ju dock inte slipa en epoxiprimer, utan om du behöver jämna till ytan så ska du ju lägga slipgrund först, slipa den och sen lacka..
Jaså det ska man inte, varför inte om jag får fråga?

Nu handlar det ju dock om undersidan/insidan på bilen där epoxin är lagd med pensel, blir det lite taffligt så kan man slipa bort det värsta så det blir jämnt. Och återigen så står det både på burken och i databladet att slipning går alldeles utmärkt.

För övrigt vet jag mycket väl hur det går till när man lackar en bil, jobbar faktiskt granne med Karlshamns Billack. Dom slipar, spacklar, lägger en 1 komps ets primer, slipgrund, slipar och lackar.

Edit:

Slipning:
Stålplast Grundprimer CA slipas med
fördel våt (avlägsna dock vattnet så fort som
möjligt efter slipningen). Vid torrslipning märks
en viss ”seghet” i primern, vilket försvårar slipningen.
Slipning kommer nästan enbart i fråga
på uthärdad primer. Normalt behöver Stålplast
Grundprimer CA inte slipas före övermålning som
sker med topplack. Som regel kan sägas att om
primern får stå över 4-5 timmar innan översprutning
sker, bör man slipa. Vid rostskyddsmålning
av stål- och aluminiumkonstruktioner, där
Stålplast Grundprimer CA ensam skall svara för
rostskyddet, sprutas skikttjocklekar på 70-80 my i
två omgångar för bästa resultat.

http://www.hagmans.se/produktinforma...blad/11160.pdf

Senast redigerad av Oskar90 den 2011-04-07 klockan 09:52.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:11.