Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-10-04, 23:44
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Vid konvertering till E85 får man lite startproblem på köpet, redan vid 16 plusgrader.
Jag har kört med motorvärmare varje morgon sedan motorn mappades om i våras, eftersom varje kallstart tog ett par försök. Nya flexifuelbilar har parametrar som löser det.
Så nu inför vintern började jag fundera på att mappa bensin igen.

Men idag provade jag ett tips jag fått från folk med E85 i blodet.
Ett "kallstartsmotstånd" monterades. Man lägger ett motstånd i serie med motorns tempgivare.

Tempgivaren baseras på resistans (motstånd), ju högre motstånd desto kallare är kylvätskan. Ju lägre motstånd desto varmare är vätskan, blir motståndet 0 ohm (inget motstånd) sätts fläktarna igång. Normalt 90 grader är lika med 2,5 Ohm.

Med ett extra motstånd så lurar man ECU'n att det är jättekallt ute. Då skickar ECU'n genast på mer soppa och bilen blir mer lättstartad.
Tro det eller ej, men detta fungerar.
Genom att trycka på knapp för att koppla in det extra motståndet vid startögonblicket (eller när man märker att den inte startar), så startar den direkt! :-)

Nu återstår att se hur långt ner under nollstrecket detta fungerar!
Enligt vissa fungerar det faktiskt till och med när det är 20 minus.

I nästa post följer en guide på hur det hela löstes på min GT MY00.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat


  #2  
Gammal 2008-10-04, 23:47
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Efter lite genomgång av verkstadsmanualen så gjordes en beställning från ELFA:

64-263-24 Cermetpot 10 kohm 2W lin

35-502-41 Tryckströmställare svart knapp (Brytande)

50-348-30 Plastlåda 35x35x20 svart

48-356-09 Plint 94x16x13 mm 12-pol

55-655-93 Högtalarkabel röd/svart 2x0,75 mm²

Nu till monteringen: :9

Kabeln från tempgivaren letas fram. Kolla noga upp vilken tråd som är den rätta i Verkstadsmanualen till din årsmodell (Engine Coolant Sensor)!
Jag bröt upp signalen vid ECU'n, istället för närheten av tempgivaren i motorrummet. Bättre att ha kopplingsplinten torrt och varmt vid ecu'n.
När rätt tråd hittades, klipptes den av och med ett mätinstrument mätes ohm på änden som går till tempgivaren. Den visade ett motstånd på 4kOhm vilket visade att det var rätt kabel. (2,5 kOhm ska den visa ifall temperaturen är 20 grader)
Jag testade även att sätta på tändningen, då satte motorkylfläktarna igång, vilket visade att motståndet i tempgivaren var lågt (eftersom givarkabel är avklippt).

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albu...allstart04.gif
En kopplingsplint monteras på kabeln till givaren och två trådar dras till en brytande tryckknapp. När knappen inte är intryckt går strömmen genom knappen till givaren, normalt tillstånd. När man trycker på knappen så bryts kretsen och strömmen går genom vridpotentiometern, som ställs in på lämpligt motstånd beroende på hur kallt det är ute (hälften, dvs 5 kiloOhm verkar räcka).

---

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albu...allstart01.jpg
Jag monterade min knapp och potentiometer i en "tom knapp" brevid dimljusknappen.
En återfjädrande knapp är att rekommendera, så att man inte glömmer den intryckt. Man behöver ju bara hålla in den en liten stund tills motorn gått igång ordentligt.
Potentiometern kopplas in direkt på tryckknappen. Mät med mätinstrument för att hitta de två rätta benen på poten (låg resistans då den är skruvad till vänster och hög resistans då den är skruvad till höger).

---

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albu...allstart02.jpg
Trådarna dras sedan ner och kopplas sedan in på kopplingsplinten vid ECU'n och kapslingen monteras runt om den, för att dölja och snygga till installationen.

---

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albu...allstart03.jpg
Knappsatsen är nu monterad brevid dimljusknappen. Vid start använder man ju högerhanden, så passar ju bra att montera den på vänstersida om ratten.
(Vipströmbrytaren brevid är till min ljusbox). :7

10 grader i luften, testade med 5 Kohm extra och bilen startade på första försöket!
CheckEngine lampan tänds inte (borde ju gjort det när jag hade klippt av tråden vid ecu och kollade tändningen).
Vridpotentiometern justeras efter behov av extra soppa.

Nu återstår att se hur långt ner under nollstrecket detta fungerar!
Enligt vissa som kör med denna kallstartshjälp, så fungerar det även neråt 20 minus.

Hmmm, Sviestad nästa helg för att fira detta kanske. ;-)
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2013-02-27 klockan 19:22. Anledning: Uppdaterat artikelnr
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-10-06, 18:59
lunkans avatar
lunkan lunkan är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: jun 2003
Ort: eskilstuna, sodermanland, sweden.
Inlägg: 1 293
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Härligt :-) Kan bli ett av vinterprojekten att fixa detta.

Bugar o bockar för info :*
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-10-06, 19:40
SPiKEs avatar
SPiKE SPiKE är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Söderköping
Inlägg: 1 025
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Tackar för tipset, nu kanske man slipper eterlukten.

//H
__________________
"Belgian blue på gården"
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-10-06, 22:19
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Hehe, jag har inte behövt använda startgasen sen jag mappade om.
Den har alltid gått igång med lite vilja och vackra ord. ;-)
Och nu ska den väl aldrig behövas användas. :-)
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-01-21, 20:30
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

En liten recension hur det fungerar under vintern.

Det fungerar kanon!

Vid kallaste kallstarten jag gjort var det:
12 minus på natten. På förmiddagen när jag startade bilen var det 8 minus i garaget.
* Första försöket: Bilen startar ungefär som hur en bensinare skulle startat i samma temperatur! Släppte dock knappen redan efter någon sekund vilket resulterade att bilen dog, kunde ha räddats om jag varit snabb på knappen igen. Vid låga temperaturer kan man få hålla in knappen 5 sekunder iallafall.
* Andra försöket: Bilen går igång lätt som en plätt. Låter den varmköras några minuter, annars går det lite hackigt. Man vill ju få lite värme på olja o så först, innan man gasar.

Man skulle kunna ha någon annan typ av knapp som inte återfjädrar, så att man kan ge den lite extra soppa den första kilometern vid låga temperaturer. Men den drar ju lite extra då, man kan ju lika gärna varmköra bilen istället.

Har inte blivit av att testa vid kallare temperatur, då mitt batteri inte fungerar så bra i stark kyla. Ett optima ska inhandlas.

Någon E85 åkare som testat kallstartsmotståndet? Spike?
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-01-22, 00:45
b20mannens avatar
b20mannen b20mannen är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: aug 2003
Ort: .
Inlägg: 637
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Förlåt om jag låter gnällig. Men om bilen mappats om för E85 så borde väl mapparen redan ha lagt in rätt kallstartsanrikning?

Detta kallstartsmotstånd ska ju faktiskt inte alls behövas.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-01-22, 15:59
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Det är i själva start ögonblicket som det behövs mer soppa, i resten av warmup-mappen fungerar den.

Flera Imprezor har mappats för E85 av JRM, Per på Autotech, etc, och alla har dessa kallstartsproblem. Det måste vara något som gör att det inte går att mappa.

Kanske om man kör med en avancerad Autronic, som du? ;-)
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-01-22, 16:13
SPiKEs avatar
SPiKE SPiKE är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Söderköping
Inlägg: 1 025
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Jag kör med den här fantastiska lösningen och det fungerar klockrent ner till -15 iaf.

Vad gäller mappningen för kallstart så är det nåt tok med just den funktionen i ecutecprogramvaran. Per (Autotech) har tagit upp problemet med tillverkaren och dom har ingen lösning för tillfället.
__________________
"Belgian blue på gården"
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-01-22, 16:21
b20mannens avatar
b20mannen b20mannen är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: aug 2003
Ort: .
Inlägg: 637
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Citat:
Det är i själva start ögonblicket som det behövs mer soppa, i resten av warmup-mappen fungerar den.Flera Imprezor har mappats för E85 av JRM, Per på Autotech, etc, och alla har dessa kallstartsproblem. Det måste vara något som gör att det inte går att mappa.Kanske om man kör med en avancerad Autronic, som du? ;-)
Faktiskt så är det på det viset. Autronic SM4 har ganska mycket grejer att ta till för att få en bra kallstart. Förutom den vanliga kallstartsanrikningen så har man även en så kallad "post start"-anrikningstabell som går på timer.

Sen har man även en kallstartmekanism som beroende på om motorn startas råkall, eller kallstartas igen, efter att ha varit igång en kort stund för några minuter sedan, ger en extra kallstartsdusch precis i startögonblicket som är anpassad till hur kall motorn egentligen är.

Denna kallstartsdusch kan även "burstas" för att få än bättre atomisering. Exempel: Om kallstartsduschen är utmätt av SM4 till 60 ms spridartid, så kan man dela upp den i flera kortare pulser på exempelvis 2 ms per styck. Denna burstning med så mycket bättre atomisering är precis vad en spritmotor vill ha.

Men allt beror i slutänden på kunskaperna hos den som ställer in grejerna. Det är precis som med pianon. Vad är det för vits med att kosta på sig en Steinwayflygel om man anlitar en tondöv pianostämmare som inte ens är intresserad av att stämma frugans G-sträng så hon blir nöjd. :)
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-16, 19:10
5venssons avatar
5vensson 5vensson är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Skane, Sweden.
Inlägg: 126
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Installerade denna lilla modifieringen idag. Verkade funka kanon. Jättebra tips!

/Johan

Impreza WRX STi -02
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-17, 21:57
Gilarskis avatar
Gilarski Gilarski är inte uppkopplad
Godlike!
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 938
Standard RE: GUIDE: Tips till er med E85 i tanken och har kallstartsproblem

Grymt, denna blir en bookmark tills jag mappat min för E85 :-)
__________________
STI Type-R - V5 - Twinscroll
6-speed
SSI#1414
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-11-29, 21:00
tommy ms avatar
tommy m tommy m är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: okt 2011
Ort: Enskede
Inlägg: 128
Standard

Hej, jag körde min volvo på just detta sätt. Hade ingen knapp, bara en vridpot. Vid -35 C kör man fullt utslag, vid -5 C halvt utslag. Funkar perfekt. Dra ner potten till halva utslaget 30 sek efter start och till noll efter att ha kört 500 m.
__________________
enda LGT spec T i Sverige
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-02-23, 20:16
Jocke.Ts avatar
Jocke.T Jocke.T är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 535
Standard

Har beställt grejer nu så detta ska testas på min 2005 STI
Den är något tjurig när det ligger runt 0 grader.
Enda frågan, hur tar jag reda på vilken sladd som är tempsignal?
Jag har kollat på denna: (34._Radiator_Fan_System.Pdf) http://www.ludicrous-speed.com som för övrigt är till en 2004 STI, men det borde väl vara samma? Men jag fattar ändå inte någonting
Mvh Jocke
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-02-23, 23:16
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jocke.T Visa inlägg
Har beställt grejer nu så detta ska testas på min 2005 STI
Den är något tjurig när det ligger runt 0 grader.
Enda frågan, hur tar jag reda på vilken sladd som är tempsignal?
Jag har kollat på denna: (34._Radiator_Fan_System.Pdf) http://www.ludicrous-speed.com som för övrigt är till en 2004 STI, men det borde väl vara samma? Men jag fattar ändå inte någonting
Mvh Jocke
Kika sida 11 i denna PDF'en: http://www.ludicrous-speed.com/autom...cal_System.Pdf

Har numera en 2005 JDM Sti motor i min ihop med 2004 ECU, så det ska vara samma på din.
Kabeln du ska leta upp ska vara svart/gul och gå in på B135 pinne 18.
För att enkelt ta reda på om det är rätt kabel: Ha tändningen på, knipsa av kabeln = kylfläktarna kommer starta. Gör de inte det med tändningen på så har du tagit fel kabel.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-02-23, 23:50
Jocke.Ts avatar
Jocke.T Jocke.T är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 535
Standard

Okey, tack så mycket! Smidigt att det är samma som på din
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-02-27, 18:43
Jocke.Ts avatar
Jocke.T Jocke.T är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 535
Standard

Förlåt mig om jag är lite jobbig men en sak funderar jag på.
Jag följde din inköpslista när jag beställde grejer, så långt är allt bra.
Men den knappen jag beställde är en slutande knapp och din en brytande?(KNAPPEN)
Antingen har dom bytt produkten eller så har du skrivit fel, för det är samma artnummer
För med en slutande knapp så blir det ju att strömmen går genom poten hela tiden tills knappen trycks ner, eller?
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-02-27, 19:18
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Du har rätt, det måste vara en brytande. Då går strömmen den lätta vägen genom knappen tills man trycker på den och kontakten bryts. Då blir strömmen tvungen till att gå genom potentiometermotståndet.

Det artikelnumret verkar vara en annan knapp nu, för så ser inte min ut.
Den här ska det vara: 35-502-41 (på bilden är den röd, med det artikelnumret har svart knapp och brytande kontakt).

Går även att köra som Tommy skriver här ovan, utan knapp. Men då finns risken att motståndet går sönder och då blir det avbrott i kretsen o startar kylfläktarna. Jag har bytt ut mitt motstånd en gång.

Finns ju många fina knappar att välja på om du vill ha en annan.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-02-27, 19:31
Jocke.Ts avatar
Jocke.T Jocke.T är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 535
Standard

Okey, då var jag inte ute och cyklade helt och hållet
Segt bara att jag upptäckte det först nu när jag fått hem grejerna.
Får kolla på jobbet om det finns någon brytande knapp över någonstans.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-03-10, 20:50
Jocke.Ts avatar
Jocke.T Jocke.T är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 535
Standard

Kan tillägga att det funkar klockrent!
Svara med citat
  #21  
Gammal 2013-03-10, 21:59
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Härlig!
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:57.