Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-08-07, 15:48
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard GT JDM STI V9 WRRC E85-edition

En sammanfattande spec på bilen hittar ni här:
http://www.subaruclub.se/forum/showp...7&postcount=80

Här fortsätter min strävan efter den ultimata imprezan, för både brukskörning och bankörning, i sann rally anda.
Min gamla projekttråd finns här: http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=85624

Istället för att köpa en nyare STI, så valde jag att fortsätta förändra min GT, som redan har bra köregenskaper.
Lite slantar skickades till JapperformanceParts och tillbaka fick jag delar från en STI 2005.
Inte vilken STI som helst, utan en JDM WRX STI V9 (MY2005). Det fina med dem är att de är 2 liter, med nitridbehandlad vevaxel och bättre oljekanaler, byggd för att hålla för höga varv på bankörning.
Grenrör är lika långt och byggt för twinscrollturbon VF37. Just MY05 ska vara i princip samma motor och toppar som spec C, förrutom att Spec C har kullagrad VF36 istället och eventuellt vassare kammar.
Twinscroll skapar ett bra flöde för avgaserna som gör att turbon spolar otroligt fort och lätt.
Med i paketet fanns även en komplett drivlina med 6 växlad STI låda med DCCD, kardan, spakställ, bakdiff, drivaxlar och hubbar. Självklart även brembobromsar runt om. JDM STI växellådan har kortare 5e och 6e växel, som passar för bankörning, varvar ju 3000rpm på motorvägen, men det går att leva med. Även kablage till en hel bil inkl ECU medföljde, för att kunna nyttja de variabla kammarna.

Bilen fick Link G4 Pnp och mappades och bromsades den 4e Augusti. Finns två mappar att köra med, en gatmapp och en racemapp.
Självklart är det E85 i tanken!
Racemappen blev 350hk vid 5900rpm och 500nm vid 4000rpm i motorn. Effekten på hjulen är 294hk/466nm.
Max laddtryck 1.5bar. Var dock 28 grader varmt vid bromsningen, så det fick bli en säker mappning.
Med frontmonterad IC och ny vattenkylare/termostat går det att ladda på ytterligare.
Gatmappen landade på 292hk/332nm i motorn med 0.7bar laddtryck, med jämnt vridmoment.
Twinscrollmaskinen spolar löjligt lätt och bygger laddtryck bara man petar på gasen. Fullt ladd redan strax efter 3000rpm, som håller i långt upp i registret.

En liten film för att höra det grymma motorljudet:
http://www.youtube.com/watch?v=DbicTwqz7Gg&hd=1

Bromspapper finns i denna post.

Har diskussioner med SFRO om att det ska gå bra att regga denna som ombyggt fordon. Mer info om detta kommer.

Rätt kul att allt gick bra, för ett par år sedan kunde man knappt byta olja och nu har man bytt i stort sätt halva bilen.
Learning by doing big time!
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2016-12-29 klockan 21:00.
Svara med citat


  #2  
Gammal 2011-08-07, 15:49
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Nu följer lite bilder på hur arbetet framskridit:


Exedy koppling införskaffades för den 6 växlade lådan. Den var faktiskt mer lättkörd än Exedy stage 1'an som satt på den gamla 5 växlade.


Fram: Brembobromsar, DBA4000 och XP8 belägg
Bak: Brembobromsar, DBA Street och XP8 belägg
Bettar grymt bra!
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-07-29 klockan 19:21.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-08-07, 15:50
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Fick tag i en låda som bara gått nästan 4000mil. Med DCCD blir det skoj!


Kartboy quickshift är ett måste för att hinna spaka den täta lådan.


Packboxarna och stubbaxlarna bytes ut för att passa GT'ns drivaxlar
Bak byttes det till R180 bakdiffen med axlar och hubbar. Fint med större bromsar bak.
Lådan byttes under en långhelg. Lite bökigt själv i ett trångt garage, men det gick ändå rätt bra.


Styrning för DCCD'n och Link-funktionerna, samt mätarna i bilen.
Byggd av PVC-plast och draperad med kolfiberfilm.
DCCD'n styrs av en fin enhet byggd av DCCD Pro. Är både automatisk och manuell.
Har monterat dioder för att se hur mycket diffen är låst, likt klustret på instrumentpanelen på en vanlig STI.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:26.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-08-07, 15:51
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Motorn fick sig en tvätt och genomgång.


Ny kamrem och rullar monterades. Blev Cosworth prylar från Importcarparts.
Första gången jag bytte kamrem själv och det gick rätt smidigt, särskilt med motorn ur.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:27.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-08-07, 15:53
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


För att få motorn att fungera och göra det enkelt så plockar jag bara kabelstammen som går mellan motor och ECU och kopplar sedan ihop det med GT'ns kabelstam, dvs det som ECU skickar ut till resten av bilen. Ett 20 tal trådar. Resten är bara en stam som går till motorns 3 kontakter samt lamdorna, laddtrycksstyrning och LMM.
Det tog sin tid och är inget man vill göra om. Väldigt mycket eltejp som ska skalas bort och mycket trådar att rensa.


Här ser vi kablaget som behövs.


Och här är allt som blev över. (Det var ett kablage till en hel bil!)
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:28.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-08-07, 15:55
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Under en vecka på semestern lyftes gamla motorn ur. Motorvärmare och diverse sensorer för mätare flyttades över till nya motorn. Alla gamla kontakter sparas och plastas in för att kunna byta tillbaka till gamla motorn om det skulle behövas.


Hydroscand hjälpte mig att modifiera mina befintliga styrservoledningar, för att passa styrservopumpen på nya motorn. Nu passar de på båda motorerna. STI har ju extern reservoar, det har ju inte GT'n, så ett fäste byggdes på ABS enheten. Fick en stor luftficka i styrracket, det tog tid och tålamod innan man fick ut allt, men nu fungerar det klockrent.


Nu har kablaget hittat in i bilen. Skyddande slangar monterades innan de förlades i motorrummet.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:29.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-08-07, 15:56
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Nya motorn på väg in. Med rätt vinkel på motorn så gled den på fint på splinesen på axeln från växellådan.


Fick med orginal avgassystem för att kunna köra bilen till Racedesign för att bygga en ny downpipe till mitt befintliga Ferrita 3 tums helsystem. Snygg slutpipa, men alldelles för tyst.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:30.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-08-07, 15:57
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Nya STIer har en liten styrenhet till soppapumpen. Den monterades i bagaget och kopplades ihop med soppapumpen.


Nya orginal ECU monterades och kablaget kopplades ihop med GT'ns. Det blir lite trångt med två kabelstammar.
Uppe i vänsterhörnet skymtar DCCD boxen. Nu är bilen klar för start.


I med olja till motor och styrservo, samt kylvätska.
Bilen startade på första försöket, men dog lika fort. Inga felkoder. En snabb koll på motorn och jag upptäcker att jag glömt ta av skyddsplasten på det öppna Apexi luftfiltret. :P Nytt försök och nu spinner motorn fint.
Fick kapa och spegelvända fästet för gaswiren för att få den bra.
Kolfiberskyddet över generatorn och remmarna hittades på Ebay och skickades från Kakumei i Taiwan. Riktigt fin kvalite!
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:31.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-08-07, 15:58
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Nu är den värdig ett par STI emblem!



__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:32.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-08-07, 15:58
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard


Nu påbörjades en roadtripp. Först till Racedesign i Köping för byggnation av nytt framrör på mitt befintliga Ferrita 3 tums system.


Några timmar senare var den klar och nu mullar den fint på tomgång. Ylar som en motorcykel på höga varv och fint rallyljud därimellan. Man fick offra lite klassiskt Subarumuller för detta brutala motorljud!


Sedan kördes bilen till JRM Racing i Södertälje för montage av Link PNP och spridare för att hantera E85. Röda kurvan racemapp och blåa kurvan gatmapp.
De var väldigt nöjda med bilen!

Nu är det bara ut och piska banorna!
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2012-04-11 klockan 19:33.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-08-07, 16:33
matte555s avatar
matte555 matte555 är inte uppkopplad
Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Umeå
Inlägg: 289
Standard

helt otroligt du har just byggt min drömbil
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-08-07, 20:04
Erlandssons avatar
Erlandsson Erlandsson är inte uppkopplad
Scooby Junior
 
Reg.datum: jan 2011
Ort: Halmstad
Inlägg: 66
Standard

Så grymt!
__________________
Subaru Impreza GT
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-08-07, 20:09
TomKs avatar
TomK TomK är inte uppkopplad
Posting Guru!
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 175
Standard

Riktigt bra!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-08-07, 20:31
Manors avatar
Manor Manor är inte uppkopplad
Forum Dinosaur!
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Stockholm, Akersberga, Sverige.
Inlägg: 4 711
Standard

RESPEKT!!!
Otroligt bra gjort, och stort lycka till med bilen.
__________________
Mats N - Suzuki Swift (2014), tidigare Outback 3.6R (2011) och GT-kombi (1999)
SSI #9
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-08-07, 20:47
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Tackar tackar!
Man undrade ett tag om det var värt allt slit, men nu när det så gott som klart så är det lätt värt det. Lätt!

Ska fixa mer filmer och försöka köra så mycket som möjligt innan r-däckssäsongen är slut.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2011-08-07 klockan 20:50.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-08-07, 20:50
Eiiiiiks avatar
Eiiiiik Eiiiiik är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: varberg
Inlägg: 541
Standard

Sjukt duktiga människor det finns alltså!!!
Lycka till!
__________________
Subaru Impreza Wrx Sti 2003
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-08-07, 21:22
Turbovins avatar
Turbovin Turbovin är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Skövde
Inlägg: 1 376
Standard

Mycket trevlig spec på den nudå Men borde gått att klämma ur 380-390 hk vid mer gynnsam temperatur med tanke på vad min VF28 orkade med och twinscroll-snurrorna brukar prestera lite bättre. Dock kanske de höll igen lite på tändningen med tanke på temperatur och original vevstakar (som iofs pallar 450 hk i en Newage).
__________________
Sti Type R V5 AVCS 2.1 Stroker
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-08-07, 21:48
goffemannens avatar
goffemannen goffemannen är inte uppkopplad
Godlike!
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: .
Inlägg: 1 788
Standard

om man bara hade haft pengar...

grymt jobbat..har väl gått på lite stålar de där??
__________________
Vill du ha en snygg film eller bilder på din bil? Kontakta mig då via mail eller pm.

Impreza STI Type R - Superior Media - Superior Imports
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-08-07, 22:12
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Turbovin Visa inlägg
Mycket trevlig spec på den nudå Men borde gått att klämma ur 380-390 hk vid mer gynnsam temperatur med tanke på vad min VF28 orkade med och twinscroll-snurrorna brukar prestera lite bättre. Dock kanske de höll igen lite på tändningen med tanke på temperatur och original vevstakar (som iofs pallar 450 hk i en Newage).
Japp, vi hade siktet på 380, men sommarvärmen gjorde det inte enkelt att få till en aggressivare mappning. Sägs att det var varmaste dagen på hela sommaren den dagen. :P
Måste fixa skärmning vid luftfiltret och diverse värmeskydd och avgasbandage, så att jag får bukt på temperaturen i motorrummet. Jag får kanske överväga en frontmonterad IC också. Och med en större twinscrollturbo så är det lugnt att kliva över 400hk.

Citat:
Ursprungligen postat av goffemannen Visa inlägg
om man bara hade haft pengar...

grymt jobbat..har väl gått på lite stålar de där??
Tackar. Ja, allt jag lagt på denna bilen hade räckt till något sprillans nytt, men det här är roligare.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se

Senast redigerad av Nikke McRae den 2011-08-07 klockan 22:17.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-08-07, 22:35
Turbovins avatar
Turbovin Turbovin är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Skövde
Inlägg: 1 376
Standard

Oj missade att du fortfarande kör med TMIC, i den värmen är ju 350 hk riktigt bra till och med

Köp en Hybrid FMIC från England så ska du få se på skillnad.
__________________
Sti Type R V5 AVCS 2.1 Stroker
Svara med citat
  #21  
Gammal 2011-08-07, 22:55
Oskar90s avatar
Oskar90 Oskar90 är inte uppkopplad
Avstängd
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Blekinge
Inlägg: 2 201
Standard

Helgrymt, lycka till med bilen i fortsättningen!

Är det ett måste att regga den som ombyggt fordon? Många på SBP lär ju inte se att typ hela bilen är utbytt väl?
Svara med citat
  #22  
Gammal 2011-08-07, 23:08
Nikke McRaes avatar
Nikke McRae Nikke McRae är inte uppkopplad
Po(STi)ng Demon!
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Hällestad, Östergötland
Inlägg: 1 146
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Oskar90 Visa inlägg
Helgrymt, lycka till med bilen i fortsättningen!

Är det ett måste att regga den som ombyggt fordon? Många på SBP lär ju inte se att typ hela bilen är utbytt väl?
Hehe, precis. Det står ju faktiskt EJ20 fortfarande och växelspaksknoppen kan jag ju byta.
Jag ska försöka regga den som ombyggt, det ska räcka det jag gjort. Och i o med att jag har etanol, så får jag åka med linket lagligt också.
Lyckas man med detta så blir det mindre bekymmer i framtiden och slipper helfordonsgodkännandet.
__________________
Subaru Impreza GT MY00 - JDM STI E85 Edition
350whp / 400wnm (V9 MY05, STX67 twinscroll turbo)
www.imprezive.com
www.juleljus.se
Svara med citat
  #23  
Gammal 2011-08-08, 10:52
Adam Ks avatar
Adam K Adam K är inte uppkopplad
Godlike!
 
Reg.datum: okt 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 1 741
Standard

Fantastiskt. Härligt!
Ja, kör på omreggning, det du har gjort ska som sagt räcka, sfro kommer såklart klaga på att du inte bytt huvudbromscylinder. Om du redan har en 1½", eler är det t o m 1¼? så är det ju bara att säga det, annars är det en liten kostnad att köpa en från bildelsbasen, du är inte ens behöva montera den, kvittot lär räcka ;-) (Enda yttre skillnaden är att det är står 1½/1¼ istället för 1 i godset på undresidan...)
Du behöver ju också ett bromspapper på ca 260-265 hästar beroende på blien vikt, men knappast en annan mapp än gatmappen, skillnaden lär inte gå att bevisa med röven ;-)
You know all that!! X-)

Lycka till!
__________________
GT-98 STi-projekt
XT turbo-86 förvaltnings-projekt
Legacy spec b -05 drömbrukis
Svara med citat
  #24  
Gammal 2011-08-08, 11:22
GT99s avatar
GT99 GT99 är inte uppkopplad
Seriously Imprezzed Driver!
 
Reg.datum: sep 2004
Ort: Nyköping
Inlägg: 784
Standard

Härligt bygge. Tycker helt klart du ska satsa på att få den reggad som ombyggt men går det verkligen att få in E85 i reggningen utan avgas intyg mm?
__________________
/Pontus Wagenius
-SSC#800

-Svartahålet
Svara med citat
  #25  
Gammal 2011-08-08, 11:51
Kvarniss avatar
Kvarnis Kvarnis är inte uppkopplad
Revisor
 
Reg.datum: mar 2009
Ort: Ö-vik
Inlägg: 5 191
Standard

Snyggt jobbat Nice , lycka til lemd omreggningen det borde gå vägen ny tycker jag

Köpte du stubbarna och packboxarna från RCM eller från Importcar?
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:12.